'El diablo entre las piernas': ¿com conquereix la llibertat sexual (i quin preu en paga) una dona "vella i calenta"?

El director mexicà Arturo Ripstein firma una esmolada dissecció del món burgès

Fotograma d''El diablo entre las piernas'
25/02/2021
2 min

Sant Cugat del Vallès'El diablo entre las piernas'

(4,5 estrelles)

Direcció: Arturo Ripstein. Guió: Paz Alicia Garciadiego. Mèxic, Espanya (2019). 147 minuts. Amb Silvia Pasquel, Alejandro Suárez i Greta Cervantes. Estrena als cinemes

Explorar l’obra d’Arturo Ripstein i de la seva inseparable guionista Paz Alicia Garciadiego implica endinsar-se, sense xarxa de seguretat, en els indrets més sinistres de la naturalesa humana i de la vida en societat. Crues, sòrdides i enlluernadores, les pel·lícules d’aquest matrimoni mexicà compaginen la ironia més cruel i la compassió més empàtica, l’observació de la misèria moral i la celebració d’una dignitat fulgurant. Una alquímia fílmica en la qual batega amb intensitat l’esperit de Luis Buñuel. Només en un film de Ripstein i Garciadiego com El diablo entre las piernas és possible trobar un personatge femení que col·lecciona metòdicament, en un diari dels horrors, els insults que rep regularment del seu marit: “puta, 78 vegades... 79 vegades”. En contrapartida, el film també mostrarà aquesta dona defensant, amb orgull, la força de la seva libido: “Estic vella i calenta”.

Tràiler d''El diablo entre las piernas'

En plena segona joventut, els veterans Ripstein i Garciadiego proposen a El diablo entre las piernas una esmolada dissecció del món burgès, una faula macabra que funciona com a perfecte contrapunt del seu film anterior, La calle de la amargura, que radiografiava de forma brutal la vida marginal. Amb un prodigiós blanc i negre i uns sinuosos moviments de càmera, El diablo entre las piernas posa en escena la tòxica dependència mútua d’una parella gran entregada a la rancúnia, la infidelitat i la soledat provocada per l’absència de la seva filla, a qui substitueix en l’àmbit domèstic una criada descontenta. Un panorama malaltís, marcat pel masclisme i la hipocresia social, que es veurà sacsejat pel procés d’empoderament de la dona –una extraordinària Sylvia Pasquel, filla de Silvia Pinal, la protagonista de Viridiana–, que descobrirà la glòria i el preu a pagar per la conquesta de la llibertat sexual.

stats