TEATRE
Cultura07/02/2013

De les pastanagues a la taquilla inversa: 5 fórmules imaginatives per atreure públic al teatre

La davallada de la venda d'entrades ha fet que les sales s'inventin nous sistemes per recaptar diners. Fins i tot la conselleria de Cultura estudia que es puguin fer donacions en comptes de comprar entrades amb el 21% d'IVA

Laura Serra / Agències
i Laura Serra / Agències

BarcelonaEl sector teatral s'està posant les piles per superar la crisi. La venda d'entrades ha baixat radicalment i també ho ha fet el preu mitjà d'aquestes entrades, que, gràcies a les promocions, estan tocant fons. Per això les companyies s'estan inventant nous sistemes per atreure públic a les sales i poder fer calaix. La majoria són tan imaginatives que semblen increïbles.

1. La companyia Shakespeare d'Hivern arrenca les funcions a la Fabra i Coats aquest dilluns 11 amb el mateix sistema que fan servir quan, cada estiu, fan teatres als parcs: l'entrada és gratis i a la sortida es pot pagar la voluntat. "És una manera d'acostar el teatre a tothom i si després a la sortida ens volen ajudar, serà benvingut. Qui pugui més, que pagui més, i si algú no pot pagar, no passa res", afirma Pep Garcia-Pasqual.

Cargando
No hay anuncios

2. Aquest sistema és similar a la "taquilla inversa" que han experimentat ja a la Sala Beckett amb 'Si existeix, encara no ho he trobat'. El públic entra, veu l'espectacle i quan surt paga el que creu que val l'obra. Amb aquest sistema, sorprenentment, la sala ha aconseguit mantenir el preu mitjà de l'entrada i augmentar l'ocupació, cosa que ha afavorit els artistes i la sala perquè s'han estalviat intermediaris.

Per això repeteixen l'experiment: els espectadors que acudeixin avui a l'estrena de 'Monsieur Apeine vol fer amics' entraran directament sense pagar. David Costa, de la companyia Sixto Paz, defensa que "el vell sistema de passar la gorra apel·la a la voluntat, mentre que amb la taquilla inversa nosaltres expliquem a l'espectador els costos que té portar una obra de teatre a l'escenari i li demanem que prengui una decisió responsable", ha assenyalat.

Cargando
No hay anuncios

3. Una de les sortides infal·libles és el 'low cost'. Ho practiquen des de fa anys sales com la FlyHard de Barcelona, amb entrades a 5, 10 o 15 euros (preu a triar). Ells ho fan perquè, com a companyia, tot i que no els surtin els números, ho compensen per una altra banda amb exhibicions en altres teatres. La mateixa fórmula l'han començat a aplicar en altres teatres, com El Jardí de Figueres, on han creat un abonament E10, amb entrades a espectacles excel·lents per 10 euros cada obra (i 5 euros per als 50 primers). Prefereixen omplir més el teatre (de 940 localitats) a més baix preu que al contrari.

4. Els més imaginatius van ser els del teatre de Bescanó, amb la fórmula de la pastanagafórmula de la pastanaga, a qui han copiat ara els del Festival Còmic de Figueres (Alt Empordà), que s'han donat d'alta de l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE) com a botiga de verdures per vendre pastanagues a 12 euros amb entrades de regal i eludir l'IVA al 21%. "L'assistència al teatre no hauria d'estar penalitzada amb un 21% d'IVA", ha manifestat el director d'aquest certamen, Agustí Custey, que agafa el relleu del Teatre de Bescanó i fa un enfocament reivindicatiu de la fórmula.

Cargando
No hay anuncios

5. A més d'aquestes fórmules que el sector teatral està assajant per pal·liar el dur efecte de la crisi, el departament de Cultura de la Generalitat estudia instruments "més sofisticats", com la possibilitat que els espectadors facin donacions als teatres en lloc de comprar entrades. "Estem buscant maneres perquè el públic faci donacions en lloc de pagar l'entrada, però s'ha d'estudiar tot bé abans d'anunciar-ho perquè ningú es posi en guàrdia i la cosa acabi sortint malament", han assenyalat a Efe fonts de la conselleria.