La galeria Trama inaugura l'exposició pòstuma de Toni Catany
'Altars profans' aplega natures mortes delicades, intimistes i profundes del fotògraf mallorquí
BarcelonaUna fotografia captura un instant o un objecte i el congela. Així i tot, en les fotografies de bodegons un es pot imaginar l'autor canviant de lloc un objecte, acostant més un focus a la composició o traient l'arruga d'unes estovalles. El fotògraf Toni Catany va morir de manera sobtada el 14 d'octubre als 71 anys, però es podria dir que estava present aquest dimarts a la sala Trama, on s'ha inaugurat l'exposició 'Altars profans', a través dels gestos amb què va compondre les 26 natures mortes que integren la mostra.
Catany anomenava “altars profans” unes composicions fetes amb flors, fruites i objectes de la seva Mallorca natal i altres que havia recollit durant els seus viatges. Amb tot, cadascuna d'aquestes imatges té un marcat vessant espiritual i transcendent. “Era un home molt poc pompós, d'una enorme modèstia”, diu Joan Anton Maragall, el director de les sales Parès i Trama. “Li agradaven les coses subtils i modestes –continua Maragall–. Era el contrari de les coses solemnes i pesades”. Maragall, que va participar en la selecció de les imatges, subratlla molts dels detalls que es poden apreciar en les fotografies: un test modernista, una flor que està a punt de pansir-se però que encara aguanta i les pinzellades que Catany va fer en una altra de les instantànies.
“Convertia els objectes en símbols”, explica Natalia Peña, directora adjunta de la galeria. Entre els objectes que poblen les fotografies, hi ha ceràmiques de la Costa d'Ivori, de l'Atlas, ídols precolombins, teixits de Ghana, sedes de la Xina i altres teles que la família del fotògraf utilitzava per collir les ametlles cada estiu, explica Alain d'Hooghe, biògraf de Catany, al pròleg del catàleg que s'ha publicat amb motiu de l'exposició. “El bodegó és un dels fils conductors de la trajectòria del Toni. Aquestes són més austeres i espirituals”, afirma Maragall.
Les fotografies exposades a la galeria Trama es remunten als anys 2009 i 2010, i s'han editat enguany. Algunes d'elles es van poder veure al maig en una exposició a la Box Galerie de Brussel·les. Pel que fa a les tècniques, hi ha diverses platinotípies, una tècnica tradicional poc utilitzada actualment. “És una tècnica molt complexa que pocs fotògrafs dominen”, explica Natalia Peña. La particularitat d'aquesta tècnica és que “té una durada molt superior a la resta”. “Les fotografia del Toni estan carregades d'emocionalitat, i això no es molt habitual”, conclou Maragall.