Crítica de dansa

Immens, impactant, fascinant, Sidi Larbi Cherkaoui al Liceu

El coreògraf flamenc crea una impactant fusió de moviment, música i conceptes filosòfics a 'Faun/Noetic'

'Noetic' de Sidi Larbi Cherkaoui i el Ballet du Grand Théâtre de Genève.
28/02/2024
3 min

BarcelonaSempre sorprenent, la producció Faun/Noetic de Sidi Larbi Cherkaoui, presentada ahir al Liceu pel Ballet del Gran Teatre de Ginebra, va captivar el públic per la seva impactant fusió de moviment, música i conceptes filosòfics. 

Noetic, la peça estrella de la nit, ofereix una experiència visual, estètica i filosòfica inaudita. Un fantàstic redoble de taiko (tambor japonès) tocat en directe per Shogo Yoshii inicia una dansa plàstica i misteriosa que evoca l'atmosfera de les oficines i els diners, tot en blanc lluent, vestits negres elegants i stilettos de xarol. Estèticament impecable. Les evolucions de la vintena de ballarins, excel·lents, semblen sorgits d’una obra d’Anne Teresa De Keersmaeker, dibuixant línies i formes geomètriques, però la seva vivacitat ens remet al lirisme de John Neumeier i la flexibilitat dels cossos que s'entrellacen i es desmembren en cada gest. La seva força física i una ductilitat immenses beuen de William Forsythe. El resultat és d’una fluïdesa i bellesa impactants.

La primera part de Noetic és amable, dansa pura marca Cherkaoui, amb tots els elements que li són habituals: la ductilitat del neoclàssic, l’acrobàcia del breakdance i l’espiritualitat dels moviments orientals, tot embolcallat amb la música de Szymon Brzóska (enregistrada), els taiko, shinobue (flauta de bambú) i kokyu (violí japonès) i la veu monòdica d’Ana Vieira Leite. I de cop, el coreògraf belga ens sorprèn amb una veu en off parlant-nos de física i matemàtiques. “Res al món és recte”, ens diu la veu. I els ballarins converteixen unes llargues tires de fibra de carboni dissenyades per l’escultor Antony Gormley en arcs, cèrcols, ponts i núvols metàl·lics, en una animació hipnòtica i fascinant. En contrast, la dansa es torna matemàtica, de moviments angulosos, perfils egipcis i evolucions geomètriques i precises.

Cherkaoui ens ofereix una profunda reflexió sobre la nostra interconnexió amb la natura, explora l’evolució de la vida i del coneixement, ens planteja un futur obert, culminat amb la imatge del model atòmic o de l’esfera armil·lar, on la comprensió ens ha de connectar amb el cercle de la vida.

'Faun', de Sidi Larbi Cherkaoui i el Ballet del Gran Teatre de Ginebra.
'Noetic', de Sidi Larbi Cherkaoui i el Ballet del Gran Teatre de Ginebra.

Vist Noetic, Faun, la peça que va obrir la vetllada, pren una nova dimensió. Creada com un homenatge als Ballets Russos de Diàguilev, basant-se en el clàssic de Debussy i Nijinski, en contraposició a Noetic esdevé transcendental. El duo del faune i la dona, dos éssers salvatges i sinuosos unint-se en un bosc idíl·lic, és un pròleg, un inici, un cant a la natura i a l’origen de la vida. Faun, convertida en un clàssic i que tot just fa un any vam veure a Terrassa amb el Ballet de Carlos Acosta, és una joia coreogràfica. Madeline Wong i Óscar Comesaña van estar excepcionals en aquesta peça lenta i serpentejant, de gestos impossibles i cossos que s’entrellacen creant éssers insòlits i que requereix una tècnica no apta per a qualsevol ballarí. 

Una vetllada de dansa d’altíssim nivell, amb un cos de ball excepcional i una profunda reflexió filosòfica sobre la nostra connexió amb el món que ens envolta.

stats