Dansa

Coreografies de TikTok i comèdia musical contra la globalització

El Ballet de Marsella, dirigit per (LA)HORDE, arriba al Mercat de les Flors amb 'Age of content' i totes les entrades exhaurides

Una escena d''Age of Content', amb el Ballet de Marsella
2 min

BarcelonaDes que el 2019 el col·lectiu (LA)HORDE va assumir la direcció del Ballet de Marsella, s'ha dedicat a explorar com la dansa pot contribuir a superar moments de crisi social. La companyia va debutar amb Room with a view (que es podrà veure a Barcelona dins de la programació del festival Sónar 2025) i ara arriba a la capital catalana amb Age of content gràcies al Mercat de les Flors i el festival Temporada Alta. L'espectacle, que es representarà en tres funcions aquest dijous, divendres i diumenge al Mercat de les Flors i que ja té totes les entrades exhaurides, és l'oportunitat de descobrir una de les formacions europees més destacades en el camp del moviment.

"Treballem amb la idea de poder oferir noves eines per entendre millor el món en què ens trobem", explica un dels tres directors de (LA)HORDE, Arthur Harel. A Age of content s'han fixat especialment en l'impacte del món virtual sobre els cossos. "Ens interessava veure com travessen el nostre cos les xarxes socials, la intel·ligència artificial, els videojocs i les pel·lícules. A partir d'aquí hem treballat l'expressió i el moviment", assenyala Marine Brutti, codirectora de la companyia. La vintena de ballarins del muntatge s'han sotmès al repte d'extreure gestos i coreografies de videojocs com Els Sims i Grand Theft Auto. "Per fer aquests jocs es filmen actors i es tradueix el seu moviment al videojoc. El prisma que això adopta és gairebé de caricatura. Nosaltres hem fet el procés invers per analitzar el contrast entre ficció i realitat, entre allò que està en línia i allò que no ho està", diu Harel.

Dansa sense jerarquies

Un dels debats que interessava a (LA)HORDE és la divisió entre dansa clàssica i dansa urbana, i la jerarquia que s'estableix en termes de prestigi social. "Volíem analitzar el moviment entès com una cosa universal, observant les diferències de cada gest i les expressions a les quals porta. Ens interessava mostrar el contrast entre un gest pobre o minimalista i un altre que no ho és sense fer un judici de valor", afirma Brutti. Per això a l'espectacle fusionen coreografies de TikTok amb música de jazz i danses pròpies de l'era soviètica. "Hem fet una desconstrucció de les jerarquies establertes respecte a la qualitat de la dansa per entendre que el gest és una cosa natural i instintiva, una de les primeres formes d’art", reflexiona Brutti.

L'espectacle compta amb música de Pierre Aviat, Gabber Eleganza i Philip Glass i s'inspira també en les comèdies musicals més populars. "És un gènere que cobra força en moments de crisi, quan és difícil abordar segons quins temes per la seva complexitat. Serveix de filtre per tractar-ho des de la distància", diu Brutti, que cita com a exemple West Side Story. La companyia considera que "el capitalisme i la globalització han situat el món en un moment greu" i per això espera que, amb Age of content, "s'obrin moltes reflexions sobre la possibilitat de canviar el futur".

stats