'Cruella': ¿ha canviat la concepció que té Disney de dona malvada?

Preqüela no animada de '101 dàlmates' en què Emma Stone i Emma Thompson s'enfronten per ser la reina de la moda al Londres dels setanta

Emma Stone a 'Cruella'
2 min

'Cruella'

Estrelles: 3

Direcció: Craig Gillespie. Guió: Dana Fox, Tony McNamara i Aline Brosh McKenna. 134 minuts. Estats Units (2021). Amb Emma Stone i Emma Thompson. Estrena als cinemes el 28 de maig

Així que Disney dedica la seva nova pel·lícula a la glamurosa malvada de 101 dàlmates? La resposta, de fet, és sí i no. Cruella imagina una història dels orígens per a la dama dels cabells blancs i negres famosa per pretendre escorxar una cadellada de dàlmates per fer-se'n un abric. Una característica massa extrema ara mateix per a la protagonista d'un film d'aquest gran estudi, que prefereix redefinir el personatge del títol i convertir-lo en una heroïna més políticament correcta, però amb un final obert a altres possibilitats.

Abans que esdevingui Cruella, tenim a Stella (Emma Stone forçant l'accent britànic), una noia amb el típic trauma d'infància que marca la seva personalitat i explica l'odi a certa raça de gossos. La jove s'intenta guanyar la vida en un Londres amb aires dels anys seixanta i setanta, i amb la complicitat de dos col·legues, Jasper (Joel Fry) i Horace (Paul Walter Hauser), els personatges més aconseguits que atorguen a la pel·lícula un benvingut to d'amable picaresca. Stella vol convertir-se en dissenyadora en una ciutat en què en aquest territori regna la Baronesa (Emma Thompson), la veritable pèrfida de la història.

Stella/Cruella pot ser protagonista perquè es desplacen els seus atributs de malvada cap a un altre personatge femení, aquesta Baronessa que, ella sí, respon al tòpic de dolenta tan conreat per Disney: dona madura, ambiciosa i sense vocació maternal. Entre les dues s'estableix una relació que sovint reescriu la d'El diable es vesteix de Prada. A l'hora d'escenificar la seva rivalitat, les protagonistes converteixen el talent per al disseny de roba en una mena d'arma o superpoder. Una de les millors tot i que poc explotades idees d'un film que aigualeix el potencial transgressor de comptar amb una malvada com a protagonista, però s'embolcalla d'un exuberant i de vegades sobrecarregat imaginari amb tot l'estil que s'espera d'una trama ambientada en el món de la moda.

stats