Cronenberg enfronta Freud i Jung a 'Un método peligroso'
El film, que s'estrenarà el 25 de novembre, compta amb Viggo Mortensen en el paper de Freud
MadridDe vegades barroc, com a Inseparables, altres depurat, com a Promeses de l'est, el cineasta canadenc David Cronenberg torna a traspassar els límits de la normalitat, aquesta vegada amb el suport de l'encarament de dos gegants de la psicologia i la psiquiatria: Sigmund Freud i Carl Jung.
"La normalitat és diferent segons la cultura. Les coses que són acceptades en unes són considerades bogeries en una altra", explica aquest realitzador, que, després d'anys defensant un univers personal saturat d'incòmodes obsessions, ha pres una nova direcció en la seva carrera amb tres obres mestres abonades al classicisme: Una història de violència, Promeses de l'est i el seu nou film.
Un mètode perillós, exhibida al Festival de Venècia i que s'estrenarà a Espanya el 25 de novembre, té un factor comú amb les altres dues cintes, l'actor Viggo Mortensen, que interpreta ara el pare de la psicoanàlisi, Sigmund Freud. En canvi, Cronenberg dóna el protagonisme al seu col·lega Carl Jung, interpretat per Michael Fassbender. Tots dos metges van compartir una pacient anomenada Sabina Spielrein –interpretada per Keira Knightley–, en una relació que el realitzador defineix com un "ménage à trois intel·lectual" en vigílies de la Primera Guerra Mundial.
El debat tècnic entre els dos psiquiatres serveix a Cronenberg per aprofundir en aquesta cinta en els antics conflictes de l'home i la seva relació amb el món, així com en aquesta dualitat entre el que és intern i extern, que és troncal en el seu cinema.
Així, Un mètode perillós parla de l'honestedat castigada, però no cau en el discurs fàcil de la hipocresia com a actitud acomodatícia, sinó en un retrat de la difícil aplicació pràctica de la complexitat interior de tot home.
"Freud deia que hem d'acceptar el que realment som i aquesta és la clau per a l'estabilitat mental. Era ateu i sentia que som simplement cossos, que ens hem d'entendre amb les seves pressions, els seus desitjos, els seus orificis, els seus fluids... Totes aquestes coses de les quals, en una societat educada, mai es parla prou", explica el director de La mosca.
"Jung va començar a pensar que podíem transcendir el que som, que podem permetre'ns ser més", afegeix el cineasta, i explica que va ser això el que va fer a Freud "desheretar-lo" de la psicoanàlisi, una disciplina a la qual volia despullar de l'aura de misticisme jueu.
No obstant això, Jung, que considerava que el sexe prenia massa protagonisme en la filosofia del vienès, "va desembocar en el que Freud temia: en una espiritualitat més propera a la religió. Ell va inventar una religió d'alguna manera per si mateix. És obvi que per a molta gent, com a psicoteràpia, va poder ser més sana per a determinats pacients. Però filosòficament, sóc bastant lluny d'ell", resumeix el cineasta.