ART
Cultura07/05/2014

Cornelius Gurlitt deixa el 'tresor de Munic' al Museu de Belles Arts de Berna

El col·leccionista d'art va dictar el seu testament des de l'hospital: volia que les 1.280 obres es conservessin juntes i no passessin a mans de cap familiar

Efe / Ara
i Efe / Ara

BerlínEl testament del col·leccionista alemany Cornelius Gurlitt, mort dilluns 5 de maig als 81 anys, expressa la voluntat que els quadres vagin al Museu de Belles Arts de Berna, a Suïssa. L'advocat de Cornelius Gurlitt, Christoph Edel, ha informat per telèfon a la fundació, de caire privat, que era l'"hereva universal" de la col·lecció. Davant d'això, el director, Matthias Frehner, s'ha mostrat "gratament sorprès", ja que Gurlitt mai no havia tingut cap relació amb aquesta institució.

El 'tresor de Munic', descobert el novembre l'any passat, inclou 1.280 obres amb quadres d'artistes com Picasso, Matisse o Chagall que haurien estat confiscats pels nazis durant el III Reich. Segons el testament, les obres han de romandre juntes a la fundació i no passar a mans de cap familiar de Gurlitt, que té un cosí llunyà que resideix a Espanya.

Cargando
No hay anuncios

El diari 'Süddeutsche Zeitung' i la ràdio pública regional NDR han difós que Gurlitt va dictar el seu testament recentment, des de l'hospital. Segons altres mitjans locals, Gurlitt no volia que les obres es quedessin a Alemanya després de la seva mort.

Els responsables del museu han comunicat que "estan feliços", però al mateix temps no oculten que "el llegat comporta una enorme responsabilitat i abundants preguntes sobre qüestions molt sensibles". Els interrogants per resoldre, precisa el comunicat, són de caire "ètic i legal", i avança que no poden oferir detalls fins que no rebin la documentació necessària i contactin amb les autoritats competents.

Cargando
No hay anuncios

Les autoritats alemanyes, per la seva banda, han dit que segueix vigent l'acord que van signar amb Gurlitt perquè el Govern alemany i l'estat federat de Baviera revisessin la col·lecció durant un any, a la recerca de les obres espoliades pels nazis, i es retornessin les que tenien propietaris legítims. El ministre de Cultura de Baviera, a més, diu que algunes obres de la col·lecció podrien considerar-se patrimoni cultural alemany. D'aquesta manera, caldria una autorització especial per a que poguessin sortir del país.