El consell de ministres aprova el lloguer de la col·lecció de la baronessa Thyssen
L'acord inclou més de 400 obres per un valor de 6,5 milions d'euros anuals
BarcelonaDesprés d'anys d'estira-i-arronses amb l'Estat, el consell de ministres ha aprovat aquest dimarts, tal com estava previst, el lloguer per 15 anys de la Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, per un valor de 97,5 milions d'euros (6,5 milions anuals). El contracte també inclou el dret d'adquisició preferent dels fons o d'una part.
La col·lecció està formada per més de 400 obres valorades al mercat en més de mil milions d'euros, entre les quals hi ha El 'Martha Mckeen' de Wellfleet, d'Edward Hopper, i El pont de Charing Cross, de Monet. El lloguer inclou el retorn de la pintura de Paul Gauguin Mata mua (1892), la icona de la col·lecció, que la baronessa es va emportar a Andorra en un gest que va ser interpretat com una mesura de pressió cap a l'Estat. Ara està previst que el quadre torni al museu en els pròxims dies.
Una dècada plena de vicissituds
La col·lecció de la baronessa Thyssen es pot veure de manera estable al Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid arran del contracte de préstec gratuït signat el febrer del 2002 entre el ministeri de Cultura i la baronessa. La possibilitat d'obtenir-ne un benefici econòmic va aparèixer dos anys després: el 2004, coincidint amb l'ampliació del museu, van començar els contactes entre el ministeri de Cultura i els representants de Carmen Cervera perquè l'Estat estava interessat en llogar-la o comprar-la. Mesos després la Comissió Mixta per a les Relacions amb el Tribunal de Comptes va demanar per unanimitat al govern espanyol que comencés les negociacions per comprar la col·lecció, però aleshores la baronessa no va acceptar l'oferta i va disposar que els seus hereus s'encarreguessin del futur de la col·lecció. El préstec va finalitzar el 2011 i aleshores Carmen Cervera va cedir la col·lecció gratuïtament amb una pròrroga anual, tot i que va advertir que la situació de la col·lecció no podia quedar en l'aire, que havia de pensar en els seus hereus i que no la podria cedir sempre desinteressadament. "No es poden tenir bloquejats una quantitat de milions [el valor econòmic de les pintures] sense rebre a canvi un lloguer anual perquè jo pugui endreçar el futur dels meus hereus, que és el que més em preocupa", va dir la baronessa en una entrevista amb Europa Press.
Els terminis de les moratòries van canviar el 2016, quan les moratòries van ser primer de sis mesos i després de tres o sis mesos. L'última va ser la de setembre del 2020. Durant tot aquest temps, la baronessa va vendre algunes de les obres per problemes de liquiditat, com una obra mestra de John Constable, L'esclusa, que va assolir 12,5 milions d'euros en una subhasta de Sotheby's.
En les últimes setmanes s'ha reorganitzat el recorregut del museu per presentar la col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza a la planta baixa.