Un conjur cru, irònic i musical per denunciar l'empremta del colonialisme
Sílvia Herrando estrena a la Sala Hiroshima dins el Grec 'Hernán Cortés se escribe con ñ'
BarcelonaLa trajectòria de la dramaturga i directora Sílvia Ferrando està marcada per la recerca dels rastres que el colonialisme ha deixat sobretot “en la manera de pensar”, com diu ella mateixa, amb motiu de l’estrena aquest diumenge a la Sala Hirsohima dins el Grec d’Hernán Cortés se escribe con ñ, la tercera obra d’una teatralogia sobre l’empremta colonialista. Després d’abordar el franquisme i l’educació en les obres anteriors ara s’endinsa en el pòsit que ha deixat en la gent un tema molt cru: “Entro directament en les grans caceres d’homes, quan els éssers humans ens hem caçat els uns als altres”, avisa la directora, des del descobriment d’Amèrica fins al tràfic d’esclaus de l’Àfrica. El repartiment és format per Joan Arqué, Quim Ávila, Esmeralda Colette, Mia Esteve i Cristina Fuentes, i el muntatge combina text, cançons en directe, dansa i vídeos. “Ens mirem a nosaltres mateixos amb força ironia i sobretot molt joc amb el públic”, explica la directora.
Al llarg del procés de creació Sílvia Ferrando converteix els clàssics de la teoria postcolonial i la filosofia contemporània i l’observació de la vida quotidiana en espectacle. “El colonialisme el que fa principalment és crear una imatge de qui és l’altre i la imposa, i aquest altre que estem creant és una invenció nostra i un rastre del colonialisme que queda en nosaltres ”, afirma.
Un altre dels objectius de la directora ha sigut fer un espectacle intergeneracional per veure com l’edat, el gènere i el grup social modifiquen aquesta empremta. I també treu suc dels diferents llenguatges que més dominen cadascun dels intèrprets.