Condemnat a dos anys i mig de presó el promotor de 'Grease'
L'Audiència de Barcelona considera provat que Juan Luis Goas es va quedar 1,6 milions d'euros de la recaptació
BarcelonaL'Audiència de Barcelona ha condemnat a dos anys i mig de presó el promotor del musical 'Grease' a l'estat espanyol, Juan Luis Goas, per haver-se apropiat indegudament més d'1,6 milions d'euros de la recaptació. El tribunal considera provat que Goas va reduir falsament les xifres d'assistència a l'espectacle a Barcelona i Madrid durant tres anys per no pagar tants diners a l'empresa propietària dels drets d'autor. L'Audiència, a més, el condemna a tornar els diners desviats i a pagar 4.800 euros de multa per un delicte continuat d'apropiació indeguda agreujada, però l'absol de l'acusació de falsedat documental i estafa. Les acusacions demanaven sis anys de presó.
Goas va adquirir els drets de 'Grease' per a tot l'estat el 2004 per 86.000 euros. A principis del 2006 va constituir juntament amb la productora de cinema Filmax i Notro Films l'empresa Butaca Stage, de la qual ell va ser nomenat conseller delegat amb un sou de 10.000 euros mensuals tot i tenir només el 20% de les accions, mentre que les altres dues companyies tenien el 40% cadascuna. Goas va vendre els drets d'autor de l'obra a Butaca Stage pel mateix preu que l'havia adquirit ell.
Del setembre del 2006 al gener del 2008 'Grease' es va representar al Teatre Victòria del Paral·lel de Barcelona. Com que quan van signar el contracte, Butaca Stage tot just s'estava constituint, la relació directa la va portar Goas a través de la seva societat Stromboli. Cada setmana el Victòria passava a Stromboli el llistat d'entrades venudes i la recaptació. Goas indicava a la seva secretària personal i cunyada, Montserrat A.S., també acusada, les xifres que havia de passar a Butaca Stage. La dona ha quedat absolta perquè no s'ha demostrat que fos conscient de l'engany.
Del setembre del 2009 a l'abril del 2009 l'obra es va representar a Madrid. Tot i que Butaca Stage ja feia anys que estava constituïda, Goas va tornar a signar el contracte com a Stromboli, tant amb el teatre com amb l'empresa de compra-venda d'entrades. En total, l'obra va recaptar prop de 20 milions d'euros, però Butaca Stage, que després va produir 'Spamalot', va haver de presentar concurs de creditors fa poc per un passiu total d'uns 2,5 milions.
El tribunal admet en bona part els arguments de la fiscalia i l'acusació particular, portada per l'advocat Andrés Maluenda, del bufet Molins&Silva, i considera que Goas va falsejar algun d'aquests números per poder quedar-se part de la recaptació. Ell, però va al·legar que dels números que enviaven els teatres n'havia de descomptar els drets d'autor i alguns impostos i comissions. A més, considera que la recaptació final no se sabia fins a final de temporada i per tant encara no l'havia de pagar.
Davant de les reclamacions dels seus socis a Butaca Stage, que fins aleshores "confiaven" en ell per ser un empresari teatral de prestigi, Goas va fer una declaració notarial on admetia el deute d'1,6 milions.
Goas va explicar que després que l'empresa el destituís com a conseller delegat i el portés als tribunals va decidir no pagar el deute. També va acusar Butaca Stage de fomentar una "campanya d'odi" contra ell amb l'ajuda dels mitjans de comunicació. Tot i que va presentar una querella contra els seus antics socis, aquesta ha quedat arxivada, i un jutjat mercantil de Barcelona va donar la raó a Butaca Stage en la reclamació patrimonial d'1,6 milions.