Diversió i talent en el nom de Bach

Marco Mezquida i Juan de la Rubia improvisen plegats al Palau de la Música

Marco Mezquida i Juan de la Rubia al Palau de la Música
2 min

BarcelonaEn el nom de Bach. La resta: talent, improvisació, màgia i diversió. Poques aventures musicals poden ser més gratificants que el diàleg entre el pianista Marco Mezquida i l'organista Juan de la Rubia, dos esperits lliures amb tantes hores de vol com ganes de fer volar la imaginació. Tots dos inauguren aquest dijous el cicle Palau Fronteres al Palau de la Música (20 h) amb un concert titulat Bach & forward, en què també hi haurà les projeccions d'Alba G. Corral, artista convidada de la temporada del Palau i dominadora de l'art de la improvisació, com ha demostrat sovint treballant amb el pianista Carles Viarnés, festivals com l'Eufònic i el Sónar i en espectacles com el concert del Kronos Quartet que va inaugurar el Festival Grec el 2019. Són, per tant, tres esperits lliures cridats a fer més coses plegats.

"És una oportunitat única per treure el millor de cadascú i crear un projecte únic", diu Mezquida, un músic d'ànima jazzística que tanmateix es mou més enllà dels codis estilístics. Només cal recordar discos del pianista menorquí com Ravel’s dreams (2017), projectes com les improvisacions a propòsit de Beethoven, el duo amb el guitarrista flamenc Chicuelo i l'aventura amb Sílvia Pérez Cruz. "Al Marco el considero l'intèrpret més camaleònic amb qui he treballat", assegura De la Rubia, un altre artista que desborda compartiments. Organista de la basílica de la Sagrada Família, el música de la Vall d’Uixó ha compartit el seu art amb formacions com la Freiburger Barockorchester i solistes com Philippe Jarousky, amb els quals va enregistrar el disc Sacred cantatas (2018), amb obres de Bach i Telemann. Però De la Rubia també ha protagonitzat projectes com ara acompanyar musicalment clàssics del cinema expressionista alemany com Faust i Nosferatu.

"És un viatge en què les obres de Bach són instruments per poder jugar, improvisar i experimentar a través del vertigen, el risc i el respecte mutu", diu Mezquida sobre un concert en què dialogaran a partir de peces com El clave ben temperat i les Variacions Goldberg. També hi estrenen dues composicions fetes expressament per a l'ocasió: Fuga a cinc veus, de De la Rubia, i Passacaglia, de Mezquida. Mentre els dos músics hi diguin la seva dalt de l'escenari, Corral hi intervindrà amb el seu programari generatiu per afegir "una capa visual més" al Palau de la Música compartint el propòsit de "reimaginar" els clàssics.

El nou cicle Fronteres, que relaciona la música clàssica i la contemporània amb altres expressions artístiques, "vol explorar fins a on podem arribar" artísticament, tal com explica la directora artística adjunta de Palau de la Música, Mercedes Conde, per a qui Bach és alhora "el més ortodox i el més heterodox" dels compositors. El cicle continuarà amb dos concerts que formen part del Festival Tradicionàrius: el de la Barcelona Gipsy Balkan Orchestra (14 de març) i el de Rodrigo Cuevas (19 i 20 de març). Després vindran el de Carles Viarnès i Alba G. Corral (27 de març), el de Noa dedicat a Bach (5 de maig), la celebració del 25è aniversari del Primer Palau amb obres de Marc Timón (17 de maig), el de la Simfònica de l'Esmuc (20 de maig), el recital de la violinista Mari Samuelsen De Bach a Richter (31 de maig) i l'òpera Marinana en sombras de García Demestres (17 de juny).

stats