El comte Arnau de Maragall cavalca al TNC
El Nacional culmina l'any del 150 aniversari de la mort del poeta amb un muntatge oníric i contemporani protagonitzat per Ernest Villegas
BarcelonaEl TNC es posarà de llarg dimecres que ve amb l'estrena d'El compte Arnau, dirigida per Hermann Bonnín. L'obra celebra el 150è aniversari del naixement i 100 de la mort del poeta català, que va versionar una de les llegendes folklòriques més admirades pels modernistes. L'espectacle, teatralitzat a partir de tres blocs de poemes de Maragall i algun text de l'època, explica "el mite que cavalca eternament amb un cavall de foc i llops que el segueixen, i duu al coll una abadessa sacrílega", ha explicat aquest divendres Bonnín, admirador de Maragall –de qui ja va posar en escena Nausica.
Pels experts, com Joan Casas, "El comte Arnau és una reflexió de plenitud i de maduresa, era una pedra de toc d'ell mateix, una manera que tenia l'autor de mesurar-se amb el món, l'espiritualitat i el país". I en aquest sentit, Bonnín destaca que l'obra –escrita a principis de segle– ja avança els conflictes que esclataran al XX: "Hi plana la Setmana Tràgica, la bomba del Liceu, els moviments d'una Barcelona industrialitzada i té ingredients de denúncia de la injustícia social".
L'espectacle, oníric i contemporani, és atemporal. Només la capa d'Arnau situaria l'obra en el passat, però s'ha fugit del "medievalisme romàntic". Ernest Villegas interpreta el comte i Anna Ycobalzeta, l'abadessa. Completen el repartiment Àngels Bassas (la muller), Joan Crosas (el poeta), Vicenta N'Dongo (les veus del poble), Enric Arquimbau (un sindicalista) i Miranda Gas. Però, a més, els gran protagonistes de l'obra seran el Cor e Cambra del Palau de la Música, l'únic cor professional de Catalunya, que s'ocuparà de construir l'escenografia sonora del muntatge, a capella, "sobre una terra esquerdada", i cap més element.