ARTS ESCÈNIQUES
Cultura25/03/2019

Clàudia Cedó i Jordi Prat i Coll triomfen als Premis de la Crítica

Maria Rodríguez i Vicky Luengo, guardons a millor actriu, i Pere Arquillué, a millor actor

Núria Juanico
i Núria Juanico

Barcelona“No espereu res d’aquesta gala”, aconsellaven ahir les Glorias Cabareteras al Teatre Poliorama, just abans de llançar uns quants dards enverinats a Jordi Galceran. Els 21ns Premis de la Crítica de les Arts Escèniques van arrencar amb una traca contra la mitjana d’edat dels crítics i “els patronats de teatres públics posats a dit” per donar pas a una cerimònia farcida de reivindicacions a favor de la llibertat, el feminisme i la tolerància per part del sector teatral.

Una gossa en un descampat va ser una de les grans triomfadores de la nit, amb tres premis: millor text, millor espectacle de teatre i millor actriu de repartiment per a Maria Rodríguez i Vicky Luengo. “Les històries escrites per dones no són residuals, són universals”, va afirmar la directora i dramaturga de l’obra, Clàudia Cedó, que va tenir un record per a Cristina Cervià i va constatar que “cal treballar perquè el dol perinatal sigui reconegut a la nostra societat”. El musical Els Jocs Florals de Canprosa, adaptat i dirigit per Jordi Prat i Coll, també va recollir tres guardons: millor direcció d’escena, millor vestuari per a Montse Amenós i millor actriu de musical per a Anna Moliner. “Fer els clàssics no ens hauria de fer tanta vergonya, perquè ens parlen a nosaltres”, va afirmar Prat i Coll, que va acabar el discurs amb una frase de l’espectacle: “Si els jutges fossin jutjats després del jutjament, més d’un aniria a la presó”.

Cargando
No hay anuncios

El temps que estiguem junts també va fer triplet. L’obra de Pablo Messiez va aconseguir el premi Crítica Jove i els reconeixements a millor actriu i actor de repartiment per a Júlia Truyol i Quim Àvila, respectivament. El personatge de Roy Cohn a Àngels a Amèrica li va valdre a Pere Arquillué el reconeixement a millor actor. “Cal acabar de solucionar aquest problema que és la sida”, va dir Arquillué. El premi a millor obra de petit format va recaure en Travy, mentre que la millor dramatúrgia va ser per a Joan Yago i Sis personatges. “Tenim al davant dos futurs possibles: un en què la imatge d’una persona dormint en un caixer automàtic és una barbaritat i un altre en què a Barcelona no hi ha prou caixers automàtics per a tots nosaltres”, va dir Yago. Fun Home, de No Day But Today, va rebre el premi a millor musical, i La plaza, d’El Conde de Torrefiel, el guardó a noves tendències. La platea del Poliorama es va inundar amb un càlid aplaudiment quan Ángel Pavlovsky va recollir el premi especial de la crítica. “Els artistes som molt afortunats -va dir Pavlovsky, emocionat-. Som conscients de l’obscur present en què viuen molts pobles al món mentre a nosaltres ens aplaudeixen i ens premien”.

En dansa, Guy Nader i Maria Campos van endur-se els premis a millor espectacle de dansa i coreografia per Set of sets, mentre que Likes, de Núria Guiu, va ser guardonada com a millor solo. Pol Jiménez va rebre el premi a millor ballarí per La oscilante, i Alba Barral, el de millor ballarina per Closer.

Cargando
No hay anuncios

El discurs més original de la nit el van fer els ajudants de John Fisherman al rebre el premi a millor obra de carrer per #MoneyForFree. Van fer treure als espectadors un bitllet de la cartera i van dir-los: “Llenceu-lo, regaleu-lo al primer que trobeu, deixeu-lo en una bústia i feu un petit gest per canviar aquest sistema econòmic que ens està oprimint”.