La clau femenina de L'Auditori
Directores i compositores són les grans protagonistes de la temporada primavera-estiu
Barcelona“Com a institució pública no podem donar l’esquena a una realitat”, ha dit aquest dimecres el director de L’Auditori de Barcelona, Robert Brufau. La realitat és que, a més de solistes, cada vegada hi ha més directores i compositores en l’àmbit de la clàssica. Tanmateix, aquesta realitat no sempre es reprodueix en les programacions dels grans equipaments. “Si nosaltres, i d’altres, no som motors del canvi, el canvi no es produirà”, ha afegit Brufau en la roda de premsa de presentació de la programació primaveral de L’Auditori, la que tanca la temporada 2020-2021, dedicada al concepte de creació.
En aquest cas, les paraules no són només una declaració d’intencions: en la programació d’abril a juliol la presència de les dones és rellevant. Per exemple, Marta Gardolińska, Ruth Reinhardt, Anja Bihlmaier i Shi-Yeon Sung dirigiran quatre dels vuit programes de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), i Laurence Equilbey, fundadora de l'Insula Orchestra, durà la batuta en un dels tres concerts del nou Festival Mozart Nits d’Estiu (del 30 de juny al 15 de juliol). Segons Brufau, Mozart Nits d’Estiu té com a objectius que l’OBC “treballi les bases del simfonisme, fer “una aproximació historicista amb especialistes de la interpretació segons criteris històrics” com Andrea Marcon, Jonathan Cohen i Laurence Equilbey i “fer festa i treure l’orquestra de l’Auditori”, portar-la al Saló del Tinell i al Palau de la Música. Pel que fa al repertori dels tres concerts, a més de Mozart hi haurà obres de Haydn, Carles Baguer, Ferran Sor i la compositora romàntica Louise Farrenc.
Dins la temporada de l’OBC, que abordarà monuments com El corn màgic de la joventut, de Mahler, Rendering, de Berio i La Reforma, de Mendelssohn, s’estrenarà l’obra encarregada a la canadenca Cassandra Miller, la compositora convidada de la temporada de L’Auditori. A més, l’OBC participarà en dos concerts del Festival Robert Gerhard, a la Sala Oval del MNAC. També hi haurà estrena a la Banda Municipal: un encàrrec a Franco Cesarini, que dirigirà la formació.
Llums d’Antiga al maig
La clau femenina encara és més evident en la tercera edició del Festival Llums d’Antiga, que aquest any canvia de dates, de febrer a maig, i es farà a la Capella de Santa Àgata i al Monestir de Sant Pau del Camp. Amb la voluntat de “sortir dels cànons” i de reparar “l’absència flagrant de les compositores” en les programacions de música antiga, el festival inclourà repertoris dels segles XVII i XVIII d’autores com Francesca Caccini, Isabella Leonarda, Elisabeth Jacquet de la Guerre i Barbara Strozzi. Dins de Llums d’Antiga, l’Ensemble Gilles Binchois interpretarà una descoberta: una missa barcelonina anònima del segle XIV. I el Cor Cererols hi posarà “l’accent patrimonial amb mirada montserratina”: obres de Joan Marc, Anselm Ferrer i Cererols. Al marge del festival, la programació d’antiga de L’Auditori té una nova cita amb Jordi Savall, que el 21 de juny dirigirà la Missa en si menor de Bach.
La perspectiva femenina guia les tres propostes del cicle Escenes, coproduït amb el Festival Grec i subtitulat Dones i creació. Es tracta de tres encàrrecs de L’Auditori a l’actriu Alba Pujol, a la fotògrafa Tanit Plana i a la música Marina Herlop. I atenció a la pianista Lluïsa Espigolé, que participarà en el concert dedicat a Stockhausen dins del cicle Sampler Series.
Aquesta temporada primavera-estiu de L’Auditori presenta una cinquantena de concerts adaptats a la realitat pandèmica (50% d'aforament) amb solistes com les violinistes Viktoria Mullova i Veronika Eberle, la soprano Dorothea Röschmann, la pianista Yuja Wang, el violoncel·lista Sheku Kanneh-Mason, el tenor Ian Bostridge i la mezzo Nancy Fabiola Herrera, entre d’altres. Tot plegat, "un miracle" en el context musical europeu, on la pandèmia manté tancats els auditoris i teatres a la majoria dels països.