Fer la vertical i altres acrobàcies amb 76 anys
La Fira Trapezi reivindica el llegat i l'herència cultural amb l'actuació d'un grup septuagenari
ReusLa primera vegada que el grup Vetus Venustas va sortir a la pista del Cabaret de la Fira Trapezi de Reus, aquest dijous, alguns ja es van sorprendre. L'Eva, la Graziella, el Ting i el Peche van aparèixer vestits de mossos de pista i semblava que el seu rol es limitaria a fer de comparses dels protagonistes de l'espectacle. "Quina edat els poses?", preguntava una espectadora a la seva companya. "Deuen ser joves amb perruca, no?", responia ella. Però els cabells blancs i les arrugues (tot real) es van fer evidents quan van quedar tots quatre en roba interior i van començar les acrobàcies. Pilars de dos, verticals pont, salts a l'aire, figures al capdamunt del trapezi, algun genoll tremolós i una llarguíssima ovació final. Es pot tenir 71 anys i aguantar dos septuagenaris mentre fan acrobàcies sobre teu, sí.
No hi ha millor manera de reivindicar el llegat del circ que plantar-lo al mig de l'escenari. El director de la Fira Trapezi, Leandro Mendoza, buscava precisament això i va veure en el Cabaret la millor plataforma per aconseguir-ho, com també per trencar prejudicis al voltant de la vellesa i el circ. Mendoza va reunir l'Eva (70 anys), la Graziella (63), el Peche (71) i el Ting (76) i els va proposar de muntar un número per a la fira, que té lloc fins diumenge. "Són la primera generació de circ que ha treballat fora de les famílies. Van marcar els primers trets del circ contemporani i em semblava molt interessant explorar la manera de transmetre aquesta herència", diu Mendoza, sense obviar que el procés no havia sigut fàcil: "Als assajos n'hi havia un que no em sentia perquè és sord, un altre que anava coix. Però ens n'hem sortit".
El llegat i els reptes
Aquest és l'últim any de Mendoza com a director de la Fira Trapezi després de sis edicions, i ell també deixa llegat. Sota la seva direcció la fira ha passat de 370.000 euros de pressupost a 520.000 i ha tirat endavant un conjunt de coproduccions fins aleshores inexistents al món del circ català. "Espero que el Trapezi segueixi aquesta línia, sobretot tenint en compte que a Catalunya no hi ha cap equipament públic dedicat a produir circ", assenyala.
El director entrant –es convocarà un concurs– tindrà deures. "Encara falta crear una xarxa de treball i d'exhibició al territori i aconseguir un finançament mixt per a Trapezi, que no tot el pes recaigui en les administracions", diu Mendoza. Però ell ja té altres plans. Després de l'experiència al Cabaret amb Vetus Venustas, els ha convençut per tirar endavant un espectacle que coproduirà el Teatro Circo Price de Madrid i el teatre suís d'Aarau. L'estrenaran la primavera de l'any vinent i tenen l'esperança de poder tornar a Trapezi amb un espectacle complet.