Soderbergh inaugura Sitges des del punt de vista d’un fantasma
El festival arrenca amb ‘Presence’, una pel·lícula de terror psicològic del director nord-americà
BarcelonaJa ho havia advertit a principis d’any, quan el Festival de Sundance va anunciar que Steven Soderbergh hi presentaria una pel·lícula de terror titulada Presence, protagonitzada per Lucy Liu, Julia Fox i Chris Sullivan. “No hi ha sang ni violència”, va dir el cineasta nord-americà. Per tant, ja n'estaven avisats els espectadors que aquest dijous han vist el film en la gala d’inauguració de la 57a edició del Festival de Cinema Fantàstic de Sitges.
Sí que hi ha “violència emocional”, tal com havia promès Soderbergh, en una pel·lícula adscrita al gènere de cases encantades, però amb una singularitat: la història està narrada des del punt de vista del fantasma que habita la casa, i tot plegat camina amb aires de thriller psicològic. Per reforçar aquesta mirada sobrenatural, ha fet servir una càmera amb un gran angular de 14 mil·límetres, i és a través d’aquesta distorsió òptica que l’espectador veu què passa amb la família que acaba de comprar una casa, però que no sap que ja hi viu algú. “Tenia molts dubtes sobre l’elecció del punt de vista, perquè la realitat virtual en primera persona no funciona com a narrativa, però al final vam arribar a la conclusió que pagava la pena intentar-ho perquè era l’única manera de fer-ho”, explicava Soderbergh, un director acostumat a jugar amb els codis dels gèneres, tal com ha demostrat a films com a Pertorbada, Indomable i Sense moviments bruscos.
Amb Presence ha començat una edició del Festival de Sitges que, fins al 13 d’octubre, projectarà 234 llargmetratges i 112 curtmetratges, i lliurarà premis honorífics a l’actor britànic Geoffrey Rush (Pirates del Carib), el director nord-americà Mike Flanagan (La maledicció de Hill House), la productora barcelonina Mar Tarragona (L’orfenat) i el director francès Alexandre Aja (Els turons tenen ulls), entre d’altres.
Pel que fa a les pel·lícules més esperades del festival, destaquen A different man, d’Aaron Schimberg; Sauvages, de Claude Barras; El baño del diablo, de Veronika Franz i Severin Fiala; La sustancia, de Coralie Fargeat, i Canina (Nightbitch), de Marielle Heller.