La ressaca dels Goya: els millors moments d'una gran nit per al cinema català
'El 47' i 'La infiltrada' van compartir un triomf inèdit en la 39a edició dels premis


Granada va acollir aquest dissabte 8 de febrer la cerimònia dels Goya 2025. Per primera vegada, dos films van compartir el premi a millor pel·lícula de l'Acadèmia del Cinema Espanyol: El 47 i La infiltrada, les dues grans favorites, van proclamar-se vencedores dels Goya en un desenllaç inèdit i inesperat. Tot plegat en la cerimònia més important del cinema estatal, que visitava per cinquena vegada terres andaluses –hi ha hagut dues edicions a Màlaga i dues a Sevilla– i que va deixar instants per al record, discursos reivindicatius i moments realment emotius.
Com és habitual, molts dels premiats van aprofitar el micròfon per dir la seva. Directors i actors no van desaprofitar l’ocasió per llançar missatges de suport a la cultura, a la diversitat o en contra de la precarietat del sector. El primer de tots, Salva Reina, que es va endur el primer a Millor Actor de Repartiment per El 47 i a qui es va veure visiblement emocionat. "Gràcies a la meva família, són els meus superherois. T'estimo, mare, que avui és el teu aniversari". L'actor canari, que també va dedicar agraïments a la seva dona, va parlar en defensa dels nouvinguts. "Gràcies a tots els que doneu oportunitats, a tots els valents. Gràcies per donar veu a tota aquella gent amable, humil i poderosa. Per tots els Torre Baró que hi ha i per com tractem els immigrants. Que tot això no es repeteixi. Cap persona és il·legal", va dir Reina.
Emoció i reivindicació
Carolina Yuste, Goya a Millor Actriu per La infiltrada, va aprofitar per reivindicar el dret a un habitatge digne. "Soc una privilegiada, puc pagar el lloguer de casa meva, i una altra cosa que vull demanar és un habitatge digne", va assegurar l'actriu.
Però si hi havia un premi que estava clar en la gala dels Goya era el de millor actor per a Eduard Fernández per Marco, dirigida per Aitor Arregi i Jon Garaño. La filla de l'actor, Greta Fernández, va ser l'encarregada de lliurar-li el guardó. A banda de donar les gràcies, Fernández va aprofitar l'avinentesa per recordar l'actor català Fermí Reixach i també Marisa Paredes. Per acabar, va concloure el seu discurs amb una frase que, segons ell, va sentir dir a un parell de jardiners: "Seamos felices mientras podamos".
Aitana Sánchez-Gijón va rebre el premi Goya d'Honor: "Gràcies per donar-me el premi, i més en el mateix any que li doneu al meu amor, Richard Gere", va dir l'actriu al rebre el guardó. "Formo part d'aquesta ínfima part d'actors que poden viure de la seva feina, hi ha molts altres companys que lluiten contra tots els elements per tirar endavant. El premi és per a vosaltres. No hem de tenir por de la cultura sinó dels nous imperialismes i de les neteges ètniques", va exclamar l'actriu, que tenia la seva mare al pati de butaques. "Ella és el motor de la meva vocació, la meva còmplice; sense tu, sense el teu suport i sense la confiança, tot això no hauria estat possible".
No hi va haver gaire espai per a la polèmica. En tot cas, Emilia Pérez es va endur el Goya a Millor Pel·lícula Europea. La pel·lícula de Jacques Audiard ha guanyat ja molts premis i és candidata als Oscars, però ha estat controvertida pels tuits de la seva actriu protagonista, Karla Sofía Gascón. "Davant de l'odi i l'escarni, més cine i més cultura", han dit els distribuïdors del film a Espanya.