‘El 47’ és la pel·lícula més nominada en la història dels Gaudí
El film de Marcel Barrena obté divuit nominacions, quatre més que 'Casa en flames' i 'Polvo serán'
BarcelonaLes nominacions dels Gaudí han deixat un nou rècord per a El 47, que amb divuit candidatures és la pel·lícula més nominada en les disset edicions dels premis. El film de Marcel Barrena sobre la lluita de Manolo Vital per portar el transport públic al barri de Torre Baró supera el rècord de setze nominacions que fins ara compartien Incerta glòria (Agustí Villaronga, 2017) i Eva (Kike Maíllo, 2011). Les altres pel·lícules més nominades de la dissetena edició dels Gaudí, que se celebrarà el 18 de gener al Centre de Convencions Internacionals de Barcelona (CCIB), són Casa en flames i Polvo serán, les dues amb catorze nominacions, Segundo premio, amb nou nominacions i Salve Maria, amb set.
En un any marcat per l’èxit comercial de Casa en flames i El 47, que primer l’una i després l’altra han batut rècords històrics de taquilla i espectadors per al cinema en català, els Gaudí han reconegut tant als dos grans triomfadors de la taquilla com a l’excel·lent collita de cinema d’autor d’aquesta temporada. Així, les nominades a millor pel·lícula són Casa en flames, El 47, Mamífera i Salve Maria, mentre que les nominades a millor pel·lícula en llengua no catalana són Los destellos, Los pequeños amores, Polvo serán i Segundo premio. David Verdaguer i Bruna Cusí han sigut els encarregats de llegir les nominacions a les 24 categories en un acte celebrat a l’Auditori de la Pedrera.
Les 18 nominacions d’El 47, que també és el film més nominat dels premis Forqué dels productors espanyols, la situen com a principal favorita dels Gaudí. El rècord de la pel·lícula es fonamenta en el seu ple de nominacions tècniques (so, vestuari, direcció d’art, efectes visuals, maquillatge, muntatge, fotografia, música i disseny de producció), però també en les sis nominacions en categories interpretatives, que inclouen doblets en actriu secundària per a Clara Segura i Betsy Túrnez i en actor secundari per a Carlos Cuevas i David Verdaguer. Aquesta última nominació també és de rècord, però no perquè sigui la vuitena en el còmput de Verdaguer –en només onze edicions–, sinó perquè l’actor amb prou feines apareix cinc minuts en pantalla.
Eduard Fernández, dotzena nominació
Però si parlem de fites, hi ha la d’Eduard Fernández, que ja era l’actor més guardonat dels Gaudí (4 premis) i amb El 47 suma la dotzena nominació, més que cap altre actor o actriu. El rècord absolut de nominacions als premis, tanmateix, el revalida el productor Tono Folguera, que amb Polvo serán ja acumula 25 nominacions. La collita de Casa en flames en les categories interpretatives és notable: Emma Vilarasau està nominada a millor actriu (la primera nominació als Gaudí de la seva carrera); Alberto San Juan, a millor actor; i Maria Rodríguez Soto i Enric Auquer, a millors intèrprets secundaris. Tant Rodríguez Soto com Auquer fan doblet, ja que tots dos estan nominats també com a protagonistes per Mamífera, i l’actor protagonitza un dels curts nominats d’aquesta edició, El príncep, que dirigeix el seu cosí Àlex Sardà.
Les catorze nominacions Polvo serán inclouen la de millor actriu per a Ángela Molina (que ja va estar nominada el 2013 per Blancaneu), millor actor per a l’argentí Alfredo Castro i millor director per a Carlos Marques-Marcet, que s’enfronta en aquesta categoria a Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez (els codirectors de Segundo premio), Dani de la Orden (Casa en flames) i Marcel Barrena (El 47). És la primera vegada des del 2015 que no hi ha cap dona nominada a millor direcció, un fet que contrasta amb la paritat general de les nominacions (52% de dones per 48% d'homes) i, concretament, de les candidates a millor pel·lícula o pel·lícula en llengua no catalana.
Una de les novetats d’aquesta edició és que, per primera vegada en la història dels premis, no hi haurà Gaudí a la millor pel·lícula per a televisió. Per contra, una categoria que alguns anys s’havia hagut de declarar deserta per falta de títols, el Gaudí a millor pel·lícula d’animació, enguany té quatre films nominats. I en la categoria d’intèrpret revelació, creada el 2022, per primera vegada tots els nominats són majors d’edat. També es confirma el predomini femení d’aquesta categoria, a la qual opten tant actors com actrius: en tres edicions han estat nominats nou actrius, dos actors i un actor no binari (la Dani, l’any passat). Ah, i si aquest any hi ha cinc nominats en lloc dels quatre habituals en la categoria d'actor secundari no és perquè la collita sigui millor, sinó per un empat en les votacions.
Entre les absències justificades de les nominacions destaca la del documental Tardes de soledad d’Albert Serra, el gran triomfador del Festival de Sant Sebastià, que no s’estrenarà fins al 2025 i que, per tant, els productors inscriuran en la següent edició dels premis. Més sorprenent és l’oblit en la categoria d’intèrpret revelació de Mònica Almirall, la gran descoberta de Polvo serán, o de la María Vázquez de Los pequeños amores com a millor protagonista, tot i que sí que està nominada com a secundària la seva companya Adriana Ozores.
En general, però, són unes nominacions en què estan representades les millors pel·lícules d’un any excepcional per al cinema català, ple d’èxits i de pel·lícules amb mèrits artístics inqüestionables. Que una pel·lícula com Segundo premio, triomfadora al Festival de Màlaga i representant espanyola als Oscars, sigui només la quarta pel·lícula més nominada dels Gaudí diu molt de la bona salut d’una cinematografia que ja no depèn de l’Alcarràs o el Pa negre de torn per mostrar les seves virtuts al món. L’aparador d’aquesta edició dels Gaudí, més divers i representatiu que mai, és la millor notícia de l’anunci de les nominacions que ha fet aquest dijous l’Acadèmia del Cinema.
Llista completa de les nominacions dels XVII Premis Gaudí
Millor pel·lícula
- Casa en flames, de Dani de la Orden
- El 47, de Marcel Barrena
- Mamífera, de Liliana Torres
- Salve Maria, de Mar Coll
Millor pel·lícula en llengua no catalana
- Los destellos, de Pilar Palomero
- Los pequeños amores, de Celia Rico
- Polvo serán, de Carlos Marques-Marcet
- Segundo premio, d'Isaki Lacuesta
Millor pel·lícula d’animació
- Buffalo Kids, de Juan Jesús García Galocha i Pedro Solís García
- Dalia y el libro rojo, de David Bisbano
- Mariposas negras, de David Baute
- Rock Bottom, de María Trénor
Millor pel·lícula documental
- Diari de la meva sextorsió, de Patricia Franquesa
- La fugida, de Guillem Sánchez Marín, Josep Morell i Marc M. Sarrado
- La Joia: Bad Gyal, de David Camarero
- Sau: la memòria submergida, d'Ot Burgaya
Millor direcció
- Carlos Marques-Marcet per Polvo serán
- Dani de la Orden per Casa en flames
- Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez per Segundo premio
- Marcel Barrena per El 47
Millor direcció novella
- Celia Giraldo per Un lugar común
- Clara Serrano Llorens i Gerard Simó Gimeno per L’edat imminent
- Miguel Faus per Calladita
- Mònica Cambra Domínguez i Ariadna Fortuny Cardona per Un sol radiant
Millor guió original
- Carlos Marques-Marcet, Clara Roquet i Coral Cruz per Polvo serán
- Eduard Sola per Casa en flames
- Isaki Lacuesta i Fernando Navarro per Segundo premio
- Marcel Barrena i Alberto Marini per El 47
Millor guió adaptat
- Ibai Abad i Elisenda Gorgues per Escanyapobres
- Mar Coll i Valentina Viso per Salve Maria
- Miguel Faus per Calladita
- Pilar Palomero per Los destellos
Millor protagonista femenina
- Ángela Molina per Polvo serán
- Emma Vilarasau per Casa en flames
- Maria Rodríguez Soto per Mamífera
- Patricia López Arnaiz per Los destellos
Millor protagonista masculí
- Alberto San Juan per Casa en flames
- Alfredo Castro per Polvo serán
- Eduard Fernández per El 47
- Enric Auquer per Mamífera
Millor actriu secundària
- Adriana Ozores per Los pequeños amores
- Betsy Túrnez per El 47
- Clara Segura per El 47
- Maria Rodríguez Soto per Casa en flames
Millor actor secundari
- Antonio de la Torre per Los destellos
- Carlos Cuevas per El 47
- David Verdaguer per El 47
- Enric Auquer per Casa en flames
- Oriol Pla per Salve Maria
Millor interpretació revelació
- Aimar Vega per Los pequeños amores
- Laura Weissmahr per Salve Maria
- Mireia Vilapuig per Escanyapobres
- Zoe Bonafonte per El 47
Millor direcció de producció
- Carlos Amoedo per Segundo premio
- Carlos Apolinario per El 47
- Laia Gómez Roig per Casa en flames
- Mayca Sanz i Andrés Mellinas per Polvo serán
Millor música original
- Arnau Bataller per EL 47
- Maria Arnal per Polvo serán
- Maria Chiara Casà per Casa en flames
- Zeltia Montes per Salve Maria
Millor fotografia
- Isaac Vila per El 47
- Gabriel Sandru per Polvo serán
- Nilo Zimmerman per Salve Maria
- Takuro Takeuchi per Segundo premio
Millor muntatge
- Alberto Gutiérrez per Casa en flames
- Chiara Dainese per Polvo serán
- Aina Calleja per Salve Maria
- Nacho Ruiz Capillas per El 47
Millor direcció d’art
- Irene Montcada per La abadesa
- Laia Ateca per Polvo serán
- Marta Bazaco per El 47
- Núria Guàrdia Allué per Casa en flames
Millor vestuari
- Catherine Marchand i Pau Aulí per La abadesa
- Lourdes Fuentes per Segundo premio
- Olga Rodal, Irantzu Ortiz per El 47
- Pau Aulí per Polvo serán
Millor maquillatge i perruqueria
- Anna Álvarez de Sardi i Maribel Bernales per Casa en flames
- Karol Tornaria per El 47
- Natalia Albert i Marta Xipell per Polvo serán
- Yolanda Piña i Inés Díaz per Segundo premio
Millors efectes visuals
- Diana Cuyàs per Polvo serán
- Laura Canals i Iván López Hernández per El 47
- Lluís Rivera Jove, Xavi Molas i Laura Pedro per Casa en flames
- María Magnet, Marion Delgado, Iñaki Gil 'Ketxu' i Sebastien Launay per Segundo premio
Millor so
- Elena Coderch, Sarah Romero, Oriol Tarragó, Marc Bech per Casa en flames
- Eva Valiño, Fabiola Ordoyo i Yasmina Praderas per El 47
- Diana Sagrista, Alejandro Castillo, Eva Valiño i Antonin Dalmasso per Segundo premio
- Xavier Lavorel, Maya Baur, Kathleen Moser i Denis Séchaud per Polvo serán
Millor curtmetratge
- Cura sana, de Lucía G. Romero
- Dol i fa sol, Maria Besora i Pep Garrido
- Els buits, de Sofia Esteve Santonja, Marina Freixa Roca i Isa Luengo
- El príncep, d'Àlex Sardà
Millor pel·lícula europea
- Anatomia d'una caiguda, de Justine Triet
- Fallen leaves, d'Aki Kaurismäki
- Pobres criatures, de Yorgos Lanthimos
- La zona d'interès, de Jonathan Glazer