Cinema

Mor Shelley Duvall, la protagonista de 'La resplendor'

L'actriu tenia 75 anys i també va protagonitzar films com 'Popeye' i 'Tres dones'

BarcelonaShelley Duvall, la noia que enamorava Popeye o a qui perseguia un marit embogit a La resplendor, ha mort aquest dijous a Blanco, Texas, segons ha confirmat el seu company, Dan Gilroy. Amb els seus ulls grossos i expressius, Duvall va ser una de les actrius més característiques del cinema nord-americà dels anys 70 i va treballar amb directors com Woody Allen, Robert Altman, Stanley Kubrick, Tim Burton, Steven Soderbergh i Jane Campion. S'havia retirat del cinema des del 2001, tot i que l'any passat va aparèixer al film de terror The forrest hills.

Nascuda el 1949 a Fort Worth, Texas, va arribar al cinema de la mà de Robert Altman, que va donar-li el seu primer paper a la comèdia Brewster McCloud (1970) i va tornar a treballar amb ella en cinc pel·lícules més: el western sui generisMcCabe & Mrs. Miller (1971), el thriller policíac Els delinqüents (1974), el retrat coral de l'escena country Nashville (1975), el drama psicològic Tres dones, del 1977, pel qual Duvall va guanyar el premi a la millor actriu al Festival de Canes, i Popeye (1980), extravagant comèdia inspirada en el còmic homònim d'E.C. Segar en què l'actriu feia d'Olívia i desplegava una gestualitat increïble del personatge de dibuixos animats. Costa d'imaginar cap altra actriu en el paper i, de fet, Altman es va negar a dirigir la pel·lícula si no era amb Shelley Duvall com a protagonista.

Cargando
No hay anuncios

El director de MASH (1970) va ser qui millor va entendre i esprémer el talent de Duvall, però qui va fixar el seu paper a la història del cinema va ser Stanley Kubrick, que a La resplendor la va convertir en objecte del deliri homicida del seu marit, un Jack Nicholson terrorífic, absolutament trastornat. La cara desencaixada de l'actriu mentre el seu marit s'obre camí a cops de destral és una d'aquelles imatges que han esdevingut icòniques del cinema de terror. Les declaracions de l'actriu sobre la duresa del rodatge van alimentar durant anys el rumor que Kubrick l'havia torturat psicològicament per obtenir una interpretació més realista, però ella ho va negar posteriorment i parlava amb afecte del director.

Durant els anys 80, Duvall va concentrar l'activitat en la televisió, on presentava programes infantils i alternava la feina amb petits papers en pel·lícules com Els lladres del temps (1981) o el curt Frankenweenie (1984), un dels primers treballs de Tim Burton. Després de retirar-se del cinema va tornar a Texas i va tallar tot contacte amb Hollywood. Però el 2016 va tornar a l'actualitat arran d'una entrevista al xou de Dr. Phil que posava en dubte la seva salut mental, un extrem que van desmentir posteriorment una entrevista de The Hollywood Reporteri el cineasta Lee Unkrich, que es va reunir amb l'actriu mentre preparava un llibre sobre el rodatge de La resplendor.