Cinema
Cinema21/05/2022

Les mil i una històries de George Miller, Tilda Swinton i Idris Elba a Canes

Ruben Östlund torna a optar a la Palma d'Or amb la comèdia salvatge 'Triangle of sadness'

Enviat especial a CanesLa carrera de George Miller està plena de cops de timó impossibles: de l'acció postapocalíptica de la trilogia Mad Max a la comèdia fantàstica Les bruixes d'Eastwick i el melodrama clàssic de L'oli de la vida; del cinema familiar de les sagues de Babe o Happy feet a la pel·lícula més salvatge i frenètica del Hollywood recent, Mad Max: fury road. En aquest sentit, 3.000 years of longing, que s'ha presentat a Canes fora de competició, podria ser la síntesi de les mil i una històries que Miller porta a dins, una celebració de l'art de fabular, del poder dels mites i de l'amor com la gran història de les nostres vides. Una pel·lícula irregular i excessiva –el tercer acte no s'acaba mai– però contagiosa en el seu absolut desinterès per les tendències actuals de Hollywood i el cinema fantàstic actual: després d'un èxit com el de Fury road,Miller tenia una sola oportunitat per fer el que li donés la gana i ha fet la pel·lícula més extravagant, inclassificable i sincera.

Cargando
No hay anuncios

En aquesta adaptació del conte The Djinn in the Nightingale’s Eye d'A.S. Byatt, una “narratologista” (Tilda Swinton) es dedica a viatjar pel món oferint xerrades sobre els mites de la humanitat i a investigar el que tenen en comú. Sense pares ni marit ni fills, la seva vida són les històries i no troba a faltar el marit que la va deixar fa temps per una dona més jove. Per això no sap què contestar quan un geni mig despullat i d'orelles punxegudes (Idris Elba) se li apareix a l'habitació de l'hotel a Istanbul –la mateixa on Agatha Christie va escriure Assassinat a l'Orient Express– i s'ofereix a concedir-li “els tres desitjos que el seu cor anhela”. El que sí que interessa a Swinton és la història del geni i les seves aventures amb la Reina de Saba o les concubines de Suleiman el Magnífic; però la història que realment importa a l'espectador és la de Swinton i Elba, amb una química natural que s'alça per damunt de la fantasia delirant de la situació que interpreten.

En la naturalesa desbordant i excessiva del film hi van implícits també els seus defectes, sobretot la deriva cap a la solemnitat i el dramatisme d'un tram final que, al traslladar l'acció de l'habitació d'hotel a la casa londinenca de Swinton, es carrega part de la màgia que la pel·lícula havia construït fins aleshores. També resulta frustrant que, després de reivindicar els efectes especials pràctics aMad Max: fury road, Miller s'entregui ara als efectes CGI de garrafa. Però queda l'atreviment d'una pel·lícula sense por a explicar contes de fades ni a reflexionar sobre la importància que tenen per ajudar-nos a donar sentit a tot allò que no entenem de la vida, que sol ser molt.

Cargando
No hay anuncios

Östlund, príncep de la sàtira grotesca

En competició oficial, primera pel·lícula d'un director que aspira a repetir Palma d'Or. Després de l'èxit a Canes de The square,Ruben Östlund es confirma com a príncep de la sàtira incorrecta i cruel amb Triangle of sadness, comèdia despietada sobre els fastigosament rics i els seus privilegis que té com a fil conductor la parella formada per un model masculí i una influencer curts de gambals que fan un creuer de luxe en companyia d'un repertori patètic de milionaris russos, traficants d'armes i gurus tecnològics, sense oblidar el capità alcohòlic i socialista que interpreta Woody Harrelson. El film contempla els seus personatges sense empatia i els deforma fins a la caricatura per extreure –quasi a la força– la rialla del públic, sobretot quan porta a l'extrem situacions tan grotesques com la del sopar de gala, versió gore i sense frens del que ja va rodar a The square. L'humor ferotge i efectista d'Östlund té la virtut de riure's de tot el que es belluga, però la seva falta de compassió i humanitat acaba saturant, sobretot en la seva relectura àcida de la rebel·lió de les classes oprimides. No es descarta, però, que torni a guanyar la Palma d'Or.

Cargando
No hay anuncios