Crítica de cinema
Cinema14/10/2016

Fuego en el mar

Joan Pons
i Joan Pons

Tot i que els grans festivals de categoria A puguin semblar una bombolla cinèfila elitista, enguany tant Berlín com Canes han volgut ser altaveu dels problemes polítics i socials de la realitat europea del nostre temps. A la Costa Blava, Ken Loach s’alçava amb el guardó al millor film per Yo, Daniel Blake sobre les vides baquetejades per la crisi, i a la capital alemanya guanyava Fuego en el mar, el documental sobre la crisi migratòria a les costes del Mediterrani de Gianfranco Rosi (que, per cert, ja sap què és tenir un premi gros als prestatges de casa: va triomfar a Venècia el 2013 amb Sacro GRA). Ergo: els festivals de cinema no són tan escapistes com semblen.

A fuerza de desventura, tu alma es profunda y oscura”, diu el tristament vigent vers de Joan Manuel Serrat. El desembarcament massiu a l’illa de Lampedusa (i, pel que fa al cas, també en altres punts del Mediterrani) d'immigrants il·legals procedents d’Àfrica continua recordant-nos que la història i la identitat d’aquest mar és una tragèdia, no un anunci de cervesa amb flaire de comèdia romàntica i dolce far niente. Rosi construeix el film com una comparació entre les vides dels habitants d’aquesta illa (un DJ il·lustrat de ràdio, un nen entremaliat, una mestressa de casa...) i de les persones que arriben a Europa reclamant el dret a dur també ells aquesta mena de vida senzilla. I ho fa (gairebé sempre) sense caure ni en grans discursos ni en perilloses truculències. Rosi només exposa amb les maneres del documental de creació impressionista. Nosaltres traiem les conclusions.

Cargando
No hay anuncios