Cinema

Dani de la Orden: “Rebre amor incondicional des de petit et pot convertir en un monstre”

El cineasta barceloní explora la disfuncionalitat afectiva d’una família a la comèdia ‘Casa en flames’

4 min
Dani de la Orden.

BarcelonaPer a la seva 12a pel·lícula –amb només 35 anys–, la comèdia dramàtica Casa en flames, Dani de la Orden (Barcelona, 1989) va decidir que volia explicar les dinàmiques de “les famílies que s’estimen malament”, concretament les de “l’ambient de pijolandia”, que coneix perquè la seva pròpia família estiuejava a Begur i perquè creu que les famílies amb més recursos s’estimen pitjor que les més pobres. “En una família amb problemes econòmics potser el més important per a una mare no seria que els fills no l’estimessin o que se sent molt sola, sinó portar el pa a casa”, reflexiona.

A Casa en flames, que s’estrena aquest divendres, la mare de qui parla el director es concreta en la Montse, una Emma Vilarasau tan il·lusionada pel cap de setmana que reunirà tota la família a la casa de Cadaqués que edifica al seu voltant un castell de mentides condemnat a ensorrar-se. “Volia parlar de la part fosca de la maternitat, de què passa quan ho dones tot per la família i, d’un dia per l’altre, t’adones que això no té cap recompensa, només retrets i oblits”, diu De la Orden, que entén les mentides de la mare com un exercici més aviat inconscient. “L’Emma em va preguntar un dia: «Aquesta mare com és?» I jo, que no soc de fotre gaire la xapa als actors i fer anàlisis psicològiques, li vaig dir que creia que era una persona que està profundament trista però que ni ella mateixa ho sap. I sembla que això va ajudar l’Emma a fer el clic amb el personatge”.

Emma Vilarasau a 'Casa en flames'.

Val a dir que, tot i el focus en la mare, a Casa en flames rep tothom. De la Orden envolta Vilarasau d’un repartiment estel·lar, començant pels dos actors de moda del cinema català, Maria Rodríguez Soto i Enric Auquer (els fills), Alberto San Juan (l’exmarit), Clara Segura (la nova parella de l’exmarit) i Macarena García (la nòvia del fill). “Tots s’estimen malament –diu el director–. El pare ho fa des de l’egoisme de qui es pensa que ja ha fet prou, la filla des del rebuig de qui està esgotada de tothom. I el fill és un nen consentit a qui l'hi han donat tot i sempre ho ha tingut tot fàcil. Però rebre amor incondicional i atenció des de petit pot convertir-te en un monstre; una esquerda en aquest afecte pot fer que un narcisista absolut es comporti de manera molt tòxica”.

El personatge d’Auquer, addicte compulsiu a l’enamorament, es pot llegir fins i tot com una paròdia cruel de la passió per la comèdia romàntica que va definir els inicis del director de Barcelona nit d’estiu. “Sí, absolutament –admet De la Orden–. És un personatge ridícul. A veure, jo ara soc molt menys romàntic que abans. Estar bojament enamorat et converteix en una persona estúpida perquè no pares de segregar dopamina. L’Alberto [San Juan] té un acudit: «T’estimo normal». I és la clau, així s’estima millor. El romanticisme boig maquilla molts problemes de soledat i de no estimar-te a tu mateix. De tot això en vaig parlar al meu llibre, Donar-se un temps (i altres mentides), que només va llegir la meva mare”.

Enric Auquer a 'Casa en flames'.

El director més productiu posa el fre

En els últims anys De la Orden no només ha reconstruït la seva relació amb el romanticisme i l’amor, sinó amb la feina. Continua sent el director jove més productiu del cinema català –12 pel·lícules, dos documentals, molts episodis de sèries com Élite–, però explica que el 2021 va parar un any sencer. “I l’any que ve no rodo res”, afegeix. El director ha deixat de sentir “aquella por” a deixar escapar oportunitats o que els encàrrecs deixin d’arribar. “M’estava menyspreant a mi mateix, com si fos una gran sort que m’oferissin pel·lícules –diu–. I bé, potser és una sort compartida, perquè si me les ofereixen és perquè jo també estic aportant alguna cosa, no? En aquesta indústria ningú fa cap favor, tothom s’aprofita dels altres. Prou de menystenir-me”.

Durant el seu any sabàtic, tanmateix, veurà la llum un projecte que ja té acabat, la sèrie A muerte, que protagonitzen Verònica Echegui i Joan Amargós, i que de fet és la seva primera col·laboració amb Emma Vilarasau. “Va venir un dia a rodar i es va espantar una mica perquè era un despropòsit de rodatge, en el bon sentit, perquè tots érem amics i es treballava molt en família –recorda–. I ella em va dir: «Dani, la pel·li serà així?» I jo: «No dona, tranquil·la»”. Tot i el propòsit de no rodar, De la Orden ja prepara un projecte de sèrie per a TV3: una sitcom. “La televisió era una de les poques coses que ens unia i que fèiem en família, i tinc un record increïble de Plats bruts, How I met your mother, Jet lag i, òbviament, Friends. I volem recuperar aquella intranscendència meravellosa de les sitcoms, però amb una factura més de cinema”.

Tràiler de 'Casa en flames'
stats