'Upon entry': el terror quotidià de passar el control de duanes als Estats Units
La producció catalana transmet el malson que pot suposar l'entrada a l'Amèrica del Nord
'Upon entry'
- Direcció i guió: Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vásquez
- 77 minuts
- Espanya (2022)
- Amb Alberto Ammann, Bruna Cusí i Ben Temple
Opera prima dels cineastes veneçolans Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vásquez, Upon entry encapsula l'angoixa brutal que pot suposar el pas pel control de duanes d'un aeroport dels Estats Units en una modèlica proposta de menys de noranta minuts, comptats intèrprets i una única localització. Els directors segueixen una parella en una situació amb la qual es poden identificar els espectadors. Una ballarina catalana, l'Elena (impecable Bruna Cusí, que aquesta setmana estrena també El fantástico caso del Golem), i el seu company veneçolà, el Diego (fantàstic Alberto Ammann), tenen previst instal·lar-se a Miami. Però un tràmit en principi banal, el control dels passaports, acaba esdevenint un malson quan els aparten per interrogar-los.
Els directors posen de manifest la naturalesa kafkiana d'una situació cada cop més tensa de terror burocràtic desplegada en un context realista i quotidià. La violència psicològica a què es veuen sotmesos els protagonistes erosiona també la seva relació: segur que han estat sempre sincers l'un amb l'altre? Upon entry copsa a la perfecció i com no s'havia fet fins ara tots els matisos d'aquesta experiència tan normalitzada d'abús estatal. També plasma com s'encara de forma diferent si ets europeu (aquella arrogància de pensar que a tu no et pertoca aquell tracte) respecte a si provens d'algun país llatinoamericà. Fins i tot s'inclou subtilment algun tic molt català en l'interrogatori en aquesta producció que fa ben present la llengua.