Crítica de cinema

'Passages': la pel·lícula més eròtica del cinema europeu actual la firma un nord-americà

Ira Sachs orquestra un tòrrid triangle amorós a París entre les estrelles més atractives del Vell Continent

'Passages'

  • Direcció: Ira Sachs
  • Guió: Mauricio Zacharias i Ira Sachs
  • 91 minuts
  • França i Alemanya (2023)
  • Amb Franz Rogowski, Ben Whishaw i Adèle Exarchopoulos

Potser perquè des de fora tot es veu amb una altra perspectiva, el nord-americà Ira Sachs proposa, en el seu segon llargmetratge rodat al Vell Continent després de Frankie (2019), una idea de cinema europeu poc explorada i molt encertada. Aplega tres dels intèrprets més atractius del moment, la francesa Adèle Exarchopoulos, l'anglès Ben Whishaw i l'alemany Franz Rogowski, i els embolica en un triangle amorós de tòrrida carnalitat. Com al film anterior, el director entronca amb la filmografia d'Éric Rohmer i amb tota una tradició de cinema francès en aquest retrat de la naturalesa passatgera del desig cartografiada aquest cop des de París i estructurada al voltant d'un home dividit entre el seu espòs i la nova amant. Però sobretot homenatja Rainer Werner Fassbinder en la visió tan desinhibida sexualment com poc complaent d'un director de cinema narcisista que entén l'amor de manera depredadora. I com li escau a Rogowski, la presència més rotunda del cinema alemany actual, encarnar aquest llegat de Fassbinder! Sachs retroba en el cinema europeu aquell erotisme explícit capaç d'entelar la pantalla que pràcticament ha desaparegut dels films nord-americans. El responsable de les esplèndides L'amor és estrany (2014) i Estiu a Brooklyn (2016) torna a oferir una lliçó de narrativa fluida i nítida, alhora que enfoca una relació tòxica des de la mirada queer per presentar com les noves generacions deixen enrere qualsevol concepció fatal de l'amor i de l'artista com a geni a adorar.

Cargando
No hay anuncios