Cinema

A Islàndia, el temps i la mort ho acaben esborrant tot

A 'Godland', Hlynur Pálmason ajusta comptes amb el passat de l'illa com a colònia danesa

'Godland'

  • Direcció i guió: Hlynur Pálmason.
  • 143 minuts
  • Dinamarca (2022)
  • Amb Elliott Crosse Hove, Ingvar Eggert Sigurdsson i Vic Carmen Sonne.

En un moment de Godland, un personatge descriu Islàndia com a bella i, alhora, terrible. La combinació d'adjectius podria aplicar-se també a l'enlluernadora pel·lícula de Hlynur Pálmason, el director d'Un blanc, blanc dia. A diferència d'aquell premiat thriller ambientat a la Islàndia contemporània, Godland se situa a finals del segle XIX per explorar novament els clarobscurs d'una masculinitat turmentada, encarnada per Lucas, un sacerdot danès que arriba a l'illa amb una missió civilitzadora: construir una església en un poble remot. El marc temporal brinda a Pálmason l'oportunitat d'ajustar comptes amb el passat del seu país com a colònia danesa: l'antagonista de Lucas, rígid home de fe que porta a sobre, com si es tractés d’una creu, un primitiu equip fotogràfic, és Ragnar, el sorrut guia islandès que coneix l'agrest paisatge com el palmell de la mà.

Cargando
No hay anuncios

Els espais fronterers i la dialèctica entre civilització i naturalesa que encarnen els protagonistes remeten al western, però els espectaculars paisatges islandesos són filmats en amplis plans generals mostrats –com Lisandro Alonso a Jauja– en un format quadrat de vores desgastades que evoca les espectrals fotografies antigues. Godland és un film bell, amb plans de composició mil·limètrica i virtuosos tràvelings circulars que puntuen la narrativa bicèfala, però obstinat a recordar-nos una cosa terrible: malgrat el nostre afany a embalsamar el present en imatges, el temps (i la mort) ho acaben esborrant tot.

Tràiler de 'Godland'