Crisi a Marvel? L’estudi superheroic, de capa caiguda
La gallina dels ous d’or de Hollywood acumula fronts oberts i perd connexió amb el públic
BarcelonaEl 2019, Capitana Marvel, que introduïa al cinema un personatge menor del panteó de l’editorial Marvel, va recaptar més de 1.000 milions d’euros a la taquilla mundial, i es va convertir en el millor debut d’un personatge de l’estudi després del fenomen Black Panther. Quatre anys després, les projeccions de la seva seqüela, The Marvels, que s’estrena aquest dijous, apunten a una taquilla mundial del primer cap de setmana de 130 milions, una tercera part del que va fer Capitana Marvel. Seria una sorpresa si al final de la seva trajectòria comercial recapta 500 milions. En qualsevol cas, serà del tot insuficient per cobrir un pressupost (256 milions) que s’ha disparat pel rodatge de nombroses escenes addicionals durant la fase de postproducció i que ha convertit The Marvels en la pel·lícula més cara de l’estudi fora de la saga Els Venjadors.
Per explicar la davallada d'expectatives cal examinar el context: Capitana Marvel es va estrenar unes setmanes abans d’Els Venjadors: Endgame, és a dir, en la cúspide del regnat comercial de l’estudi, així que les crítiques tèbies no van impedir que el públic acudís en massa als cinemes. Però des de la pandèmia, la situació a Marvel ha canviat: l’estudi ha encadenat relliscades comercials –Viuda negra, Sang-Chi, Eternals– i només ha superat la barrera dels 500 milions amb apostes segures com Doctor Strange 2, Black Panther 2 o Guardians de la Galàxia 3. L’únic èxit rotund d’aquest període, Spiderman: sense camí a casa, pertany a una franquícia propietat de Sony. Després de recaptar prop de 30.000 milions en 15 anys amb només 32 pel·lícules (The Marvels és la 33a), la confiança del públic en la marca Marvel se n'ha ressentit, i ja ni tan sols funcionen les seqüeles de personatges consolidats com Ant-Man & The Wasp: Quantumania.
En la pèrdua de connexió amb el públic de Marvel té molt a veure la mateixa estratègia de l’estudi, que en els últims anys ha multiplicat la producció de material superheroic per satisfer la necessitat de continguts de Disney+. I tot i que la plataforma no parla de xifres de visionat, sèries amb pressupostos que dupliquen el d’una temporada de Joc de Trons com Invasió secreta o She-Hulk han aconseguit un impacte més aviat mínim en la conversa cultural. Amb la saturació de projectes a Marvel, a més, els controls de qualitat s’han relaxat, especialment en els efectes especials de les sèries i fins i tot a pel·lícules com Quantumania, que va arribar a la première amb escenes a mig acabar. De fet, farts de ser espremuts fins al límit en jornades maratonianes, els tècnics d’efectes especials de Marvel s’acaben de sindicar per plantar cara als sistemàtics abusos laborals de l’estudi.
El problema de Kang
Un altre front obert és el de Jonathan Majors, que interpreta Kang el Conqueridor a la sèrie Loki i a Quantumania, i sobre el qual havia de pivotar Kang Dinasty, la pròxima entrega d’Els Venjadors, que serà jutjat en unes setmanes acusat d'haver agredit una dona. L’estudi s’està replantejant a correcuita els plans de futur i corren rumors d'una possible reunió d'urgència d’Els Venjadors originals, inclòs Robert Downey Jr. El canvi de guàrdia no és un problema nou a Marvel: segons el llibre MCU: The reign of Marvel Studios, la companyia volia que Black Panther, Spiderman i Capitana Marvel fossin els herois dominants de l’estudi després de tancar d’Endgame, però la mort de Chadwick Boseman i el final de l’acord amb Sony per Spiderman van obligar a canviar de plans. I fins i tot la continuïtat de Brie Larson com a Capitana Marvel penja d’un fil, perquè l’actriu és víctima d’una campanya d’atacs misògins del sector més reaccionari del fandom i ha fet saber que no té interès a continuar interpretant el personatge.
En la decisió de Larson també hi pot haver influït el caos del rodatge de The Marvels, en què la producció s’ha allargat tant, que la directora Nia DaCosta, un fitxatge avalat per la mateixa actriu, ha marxat al Regne Unit per rodar la seva pròxima pel·lícula (Hedda, basada en el personatge de l’obra Hedda Gabler d’Ibsen) i no ha pogut supervisar el rodatge de les escenes addicionals i la postproducció del film. La pel·lícula reuneix la Capitana Marvel amb dos personatges sorgits de sèries de Disney+: Ms Marvel, una heroïna adolescent musulmana fan dels superherois, i Monica Rambeau, secundària afroamericana de Wandavision que als còmics va portar un temps el nom de Capitana Marvel. Una alineació femenina i multiètnica de la qual Disney no sembla creure-hi gaire, ja que, en contra del que és habitual, Disney no ha organitzat cap projecció de premsa a Catalunya.