Arrenca el BCN Film Fest, primer festival sense mascaretes
Oliver Stone és el convidat estrella de la mostra que inaugura 'Espejo espejo', de Marc Crehuet
BarcelonaEl 2020 el BCN Film Fest va ser el primer festival de cinema que es va celebrar a l'Estat després del confinament. A partir d'aquest dijous i fins al 29 d'abril serà també el primer festival des de l'esclat de la pandèmia que el públic podrà gaudir sense mascaretes obligatòries ni restriccions de cap mena. Una gran notícia per al festival dels Cinemes Verdi, que sempre ha fet bandera d'una vocació popular apuntalada per preus accessibles que enguany, això sí, passen dels 2,90 euros per entrada de l'anterior edició a 3,90 euros.
La nòmina de convidats internacionals segueix sent un dels atractius del festival, que portarà a Barcelona el cineasta nord-americà Oliver Stone. Trenta anys després de la magistral JFK, Stone torna a investigar l'assassinat de Kennedy al documental JFK: Caso revisado, que analitza arxius desclassificats pel govern nord-americà. L'altre convidat estrella és menys conegut, però no menys important en la història del cinema: Jeremy Thomas, el prestigiós productor britànic guanyador de l'Oscar a la millor pel·lícula per L'últim emperador, que presentarà a Barcelona una retrospectiva de la seva obra –projectada a la Filmoteca– i el documental que li ha dedicat l'estudiós del cinema i director Mark Cousins.
La secció oficial del festival manté l'aposta per títols de procedència literària o basats en esdeveniments històrics. Entre els primers destaquen les adaptacions de Simenon –el Maigret de Patrice Leconte amb Gérard Depardieu en la pell del cèlebre inspector–, Balzac –Eugénie Grandet, de Marc Dugain– i Philip Roth –Deception, amb Léa Seydoux dirigida per Arnaud Desplechin–, i el curiós Quiero hablar de Duras, l'experiment en què la francesa Claire Simon escenifica una entrevista real a Yann Andréa, l'últim i jove amant de Marguerite Duras. La vessant historicista domina títols com La conferencia –sobre la reunió en què els nazis van decidir la Solució Final per exterminar els jueus–, l'homenatge de Giuseppe Tornatore al compositor Ennio Morricone –el documental Ennio: The maestro– i The world champions, que recrea l'enfrontament entre el campió mundial d'escacs Anatoli Kàrpov i el seu antic mentor Víktor Kortxnoi.
Collita local i dues joies internacionals
La representació catalana i espanyola al BCN Film Fest comença amb el seu film inaugural, Espejo, espejo, una comèdia de Marc Crehuet sobre les contorsions psicològiques dels treballadors d'una empresa i les converses que tenen amb ells mateixos al mirall. El festival inclou també dues adaptacions de textos teatrals: La piel en llamas, basada en l'obra de Guillem Clua, i El fred que crema, que adapta l'obra d'Agustí Franch Fred. Anna M. Bofarull presentarà al festival Sinjar, drama sobre migracions rodat entre Barcelona i Síria, i Ibon Cormenzana estrenarà Culpa, en què Manuela Vellés és una dona que s'aïlla del món després de patir una agressió sexual. Opcions més lleugeres són la comèdia de Netflix Amor de madre, amb Carmen Machi i Quim Gutiérrez com a mare i fill de vacances a Maurici, i Nosaltres no ens matarem amb pistoles, la reflexió generacional que cuina Maria Ripoll al voltant d'una paella.
Fora de competició, aquesta edició també compta amb un parell de cartes guanyadores. Red Rocket és la comèdia negríssima i amarga de Sean Baker, el gran cronista de la classe baixa nord-americana del cinema indie modern; l'altra joia de la programació és Pig, en què Nicolas Cage desencadena un festival de violència quan uns criminals li segresten la truja amb qui viu en una cabana enmig del bosc. Aquesta història de venjança porcina tancarà un BCN Film Fest en què també es podrà fer un tastet dels nous projectes de Jaime Rosales i Alberto Rodríguez, fer-se un tip de curts de l'Escac o de cinema xinès programat pels especialistes de CineAsia.