Cinema

Nova fita del cinema català: Albert Serra lluitarà per la Palma d'Or al Festival de Canes

El director de Banyoles participarà en la competició oficial del festival francès amb 'Tourment sur les îles'

Albert Serra va presentar 'Liberté' al Festival de Canes de 2019.
22/04/2022
3 min

BarcelonaAlbert Serra serà un dels cineastes que lluitaran per la Palma d'Or del Festival de Canes, que se celebra del 17 al 28 de maig. El festival ha confirmat aquest dijous que el director català participarà en la competició oficial del certamen francès, el més prestigiós del món. Tourment sur les îles, filmada a la Polinèsia Francesa amb Sergi López i Benoît Magimel de protagonistes, competirà a la secció més noble del festival amb les noves pel·lícules de David Cronenberg, Claire Denis i Hirokazu Kore-eda, entre d'altres.

Després de la participació d'Isaki Lacuesta i Carla Simón en competició oficial a l'última Berlinale, la inclusió de Tourment sur les îles en la competició de Canes representa una nova fita per al cinema català, que no lluitava per la Palma d'Or des que Isabel Coixet ho va fer el 2009 amb Mapa dels sons de Tòquio, que curiosament també té entre els protagonistes Sergi López, veritable talismà per als directors catalans a Canes. Des d'aleshores, l'únic cineasta espanyol que ha participat en la competició de Canes és Pedro Almodóvar, que va competir-hi el 2011 amb La piel que habito, el 2016 amb Julieta i el 2019 amb Dolor y gloria.

La carrera de Serra i el Festival de Canes estan íntimament lligats. La primera pel·lícula del de Banyoles, Honor de cavalleria, es va estrenar a la Quinzena dels Realitzadors, el festival paral·lel que té lloc a Canes durant les mateixes dates que el Festival de Canes. Serra va tornar a la Quinzena amb el seu següent treball, El cant dels ocells, i el 2016 ja va posar un pota al Festival de Canes amb La mort de Lluís XIV, però en una projecció especial fora de competició. Liberté, la seva següent pel·lícula, ja va competir en Un Certain Regard, la secció paral·lela del Festival de Canes, i va marxar amb un premi especial del jurat. Competir en la secció oficial és, d'alguna manera, la culminació del trajecte.

Escenes "inèdites" en la història del cinema

En conversa amb l'ARA, Serra ha qualificat de "positiva" la selecció de Tourment sur les îles a la secció més noble del festival. "Són coses inesperades i que no depenen de tu, però sento que és un pas més en el reconeixement d'una manera de fer art sense concessions i que, entre alts i baixos, s'ha consolidat com una cosa seriosa –ha explicat Serra–. I em fa pensar que encara queda un espai lliure per al vertader cinema, per a les imatges que es diferencien de les sèries i de la majoria de propostes audiovisuals". Tot i que encara està enllestint el muntatge i el color final de la pel·lícula, Serra avança que la durada superarà les dues hores i mitja.

Sobre la pel·lícula, que inicialment es coneixia amb el títol de Bora Bora, Serra promet que serà "absolutament coherent" amb la resta de la seva filmografia. "És una pel·lícula visionària que toca temes polítics d'una manera subtil i ambigua que no és habitual veure en el cinema, en la línia del que ja feia a Liberté i les pel·lícules anteriors –apunta–. La novetat és, potser, que és la meva primera pel·lícula ambientada en l'època contemporània". El de Banyoles assegura que continua a la recerca d'imatges i, sobretot, "atmosferes noves" que no s'hagin vist. "Hi ha dues o tres escenes que són inèdites en la història del cinema, tant que ni jo mateix me les crec –diu–. No hi ha dues pel·lícules com aquesta, l'experiència de veure-la no és intercanviable amb cap altra".

En la sinopsi que es va difondre al començament del rodatge, la pel·lícula explicava la història d'una escriptora que torna a la Polinèsia en plena crisi creativa i comença a treballar com a intèrpret d'un ambaixador amb qui sorgeix "una estranya atracció amorosa plena de contrastos" mentre es van adonant del "cinisme de la política internacional" sota l'amenaça de nous assaigs nuclears del govern francès. Però, com explica sempre Serra, les seves pel·lícules neixen a la sala de muntatge i cal desconfiar de les sinopsis oficials.

stats