CRISI DEL CONSUM
Cultura07/11/2013

Cinc anys de sagnia cultural a Catalunya

L'anuari SGAE constata el declivi del públic d'arts escèniques (28%), cinema (18%) i concerts (8%)

Xavi Serra
i Xavi Serra

Barcelona.La cultura catalana ja té el mapa del seu quinquenni horribilis : el que va del 2008 al 2012. L'anuari SGAE 2013, que ahir va presentar els resultats per comunitats autònomes, reflecteix les funestes conseqüències de la crisi i les polítiques culturals en el consum cultural a Catalunya. Una data és prou eloqüent: en el període que va del 2008 al 2012, el nombre d'espectadors d'arts escèniques a Catalunya ha caigut un 28%, una xifra lleugerament inferior a la mitjana del 31,42% de l'Estat. Una situació que Ramon Muntaner, director de l'àrea metropolitana de la SGAE, ha qualificat d'"explosiva i insostenible".

La conclusió no canvia gaire si analitzem la caiguda de la recaptació (un 30,65% a Catalunya i un 20,18% a l'Estat). Tampoc si ens mirem els diferents àmbits de les arts escèniques: del 2008 al 2012 el teatre català cau un 25% en públic i un 21,38% en taquilla, la dansa un 36,87% en assistència i un 49,16% en recaptació, i la lírica un 37,52% en espectadors i un 49,24% a la taquilla. Cinc anys per oblidar, doncs, en què s'aïllen els efectes de la crisi. "D'un any a l'altre les dades no semblen terribles -admetia Muntaner-. Però si parlem de quatre o cinc anys, la cosa està ben clara".

Cargando
No hay anuncios

La falsa salut de la música en viu

Una de les dades més contradictòries de l'estudi fa referència a la música popular. Segons l'anuari SGAE, tot i un descens del 8,7% en l'assistència del públic i un 4% en el nombre de concerts, en aquests cinc anys la recaptació de la música en viu ha crescut un 1,65%. "Els grans festivals i alguna gira puntual poden disfressar les dades -va matisar Agnela Domínguez, cap de comunicació de la SGAE-, però la música en el seu conjunt no va bé. No hi ha circuit ni programació estable. Els músics no tenen feina". A l'Estat es torna a repetir la tendència: tot i una caiguda del 23,6% en l'assistència a concerts, la taquilla només baixa un 6,6%. "En la música és on Catalunya aguanta millor, però les dades no registren l'abaratiment dels caixets en la contractació ni el descens d'activitat a les sales petites i mitjanes", va afegir Domínguez.

Cargando
No hay anuncios

En la clàssica, les dades reflecteixen millor la crisi del sector: els concerts han caigut un 3,05%, el nombre d'espectadors un 8,73% i la recaptació un 13,79%. El descens és un pèl menys acusat que a l'Estat, on el públic s'ha reduït un 14,31% i la taquilla un 15,42%.

Immers en un procés d'adaptació als nous reptes tecnològics, el cinema no dóna bones notícies: des del 2008 els espectadors han disminuït un 18,24% i la taquilla un 9,21%. Si el descens de taquilla és menor que el del públic és conseqüència, segons el cap d'investigació de la SGAE, Rubén Gutiérrez, de "l'evolució a l'alça en el preu de les entrades i els nous suplements associats a les projeccions en 3D". Curiosament, tot i que el descens de públic és més alt a l'Estat (un 20,4%), la taquilla espanyola només cau un 1,82%, vuit punts menys que a Catalunya, un fenomen que els tècnics de la SGAE no han sabut explicar.

Cargando
No hay anuncios

Centrant l'anàlisi en les dades generals, Gutiérrez va assenyalar tres factors polítics responsables en la davallada del consum: la feble llei de protecció intel·lectual, l'absència d'una llei de mecenatge per a la inversió privada i la "fiscalitat impossible" del sector cultural. "Les conseqüències es veuran encara més en l'estudi del 2013, en què es preveu que les tendències actuals s'aprofundeixin", opinava Martínez. Per acabar d'adobar-ho, Domínguez comenta que a la SGAE es percep que la pitjor caiguda és la del consum d'autoria catalana: "És un desastre total. El que menys consumeix la gent és la cultura pròpia".