Música
Cultura20/11/2021

Chucho Valdés: “El públic de Barcelona se les sap totes”

El pianista cubà presenta ‘La creación’ al Palau de la Música

Barcelona“He de tirar endavant. Amb dolor, però he de seguir”, explica Chucho Valdés per telèfon. El dolor ve perquè “entre el 7 de setembre i el 4 d’octubre” va van morir a Cuba a causa del covid el seu germà Raúl i la seva germana Míriam, “tots dos també fills de Bebo”. “En menys d’un mes van marxar tots dos”, recorda el pianista cubà, que acaba de fer 80 anys. Amb la pena a dins, Chucho Valdés està de gira per Europa. Com no podia ser d’una altra manera, un dels concerts serà al Palau de la Música, en el marc del Voll-Damm Festival de Jazz de Barcelona el 23 de novembre. Hi presentarà La creación, “una suite en quatre moviments” en què, mitjançant big band, percussió afrocubana i veu, i amb el déu ioruba Olodumare com a guia, desenvolupa “la història i la relació de les arrels africanes a Cuba, al Carib i a Amèrica”.

Chucho Valdés, padrí del festival, és generós amb el públic barceloní, que en els últims anys l’ha pogut veure amb diferents formats, a vegades més jazzístic i d’altres més africà, com en el memorable concert del 2018. “El públic de Barcelona sap el que va a escoltar, i això és important. Coneix el que fan els jazzistes nord-americans, els de fusió, els afrocubans... És un públic que se les sap totes, perquè darrere hi ha una feina de molts anys escoltant molt bona música i de molts llocs del món. És un dels meus públics preferits”, assegura Chucho Valdés.

Cargando
No hay anuncios

La influència de la santeria

El públic barceloní serà testimoni ara d’una obra estrenada fa uns mesos a Miami que tradueix en música el relat fundacional de la religió ioruba. “És l’obra en què he posat tots els elements que conec sobre la Regla d’Osha, o la santeria, que és el mateix”, explica Valdés. La creación està centrada en el déu Olodumare i “recorre totes parts de la regla ioruba, però també la seva influència a Amèrica, portada pels africans amb la llengua, els cants, els ritmes i les barreges amb el blues i els ritmes del Carib”. De fet, el cant de l’espectacle és en llengua ioruba, “però el programa de mà explica tot el que es diu a l’escenari”.

Cargando
No hay anuncios

Al Palau de la Música, Valdés desplegarà gairebé totes les forces instrumentals implicades en aquesta creació: “Amb la pandèmia és molt complicat moure tants músics, per això portem una secció de metalls reduïda, però la sonoritat és la mateixa: fabulosa! Com a directors tinc Hilario Durán, que ha orquestrat part de la meva obra, i John Beasley”. El resultat és 100% Chucho Valdés, amb “una atmosfera” que ell mateix connecta amb el Miles Davis del disc Bitches brew (1970).

Per a qualsevol altre músic de la seva edat, La creación seria la culminació a tota una carrera, però Chucho Valdés encara té coses a dir. De fet, està treballant en un nou projecte “diferent”: “Té més a veure amb el jazz i amb algunes innovacions que estic fent en qüestions rítmiques cubanes, no afrocubanes, sinó cubanes”. Paral·lelament, segueix pendent de la fèrtil collita de pianistes cubans. “La tradició pianística a Cuba comença al segle XVIII. A finals del XIX agafa una embranzida tremenda. Al segle XX s’enlaira fins a la lluna i ara està arribant a Mart! Hi ha pianistes genials com Iván Melón Lewis, Javier Caramelo Massó, Mauricio Vallina, Pepe Rivero... Els adoro!”, assegura Valdés.