Castellucci i Liddell, els esquers de Temporada Alta per pescar programadors
El festival gironí condensa en un cap de setmana la millor oferta de l'escena contemporània actual
BarcelonaEl festival Temporada Alta engega aquest dijous els dies més intensos amb la Setmana de Programadors, que concentra fins diumenge la creació contemporània més prometedora de l'escena actual. Una vuitantena de programadors de vuit països visitaran el festival, que aquest any té dues grans propostes per atreure a Girona els professionals de les arts escèniques, però també el públic en general: Bros, de Romeo Castellucci, i Terebrante, d'Angélica Liddell. L'última creació del director italià, que es veurà dijous i divendres, és una reflexió sobre la violència policial i la relació amb el poder. "La policia només pot exercir la violència dins el marc de la llei. Actua com un clan totèmic, una germandat on s'exerceix la força", afirma Castellucci, que subratlla que l'espectacle "no és una crítica social cap al comportament dels cossos policials".
Els protagonistes de Bros són vint ciutadans de Girona escollits fa alguns dies. "Els posem directament a escena. Cadascun d'ells porta un auricular i haurà de seguir les ordres que se li indiquin", explica el director. Els participants aniran tots d'uniforme, un element fonamental per a l'obra perquè, segons Castellucci "davant d'ell ens sentim immediatament indefensos i culpables". A escena s'hi veuran "imatges molt dures" sobre "les relacions humanes amb la violència", perquè Castellucci creu que el teatre té "una funció homeopàtica" i que la violència n'és un element substancial. "Assumir el mal a través d'un espectacle ens ajuda a alliberar-nos-en", diu.
L'essència del flamenc segons Angélica Liddell
L'última creació d'Angélica Liddell, acabada d'estrenar al Centre Dramatique National d'Orleans, no és gaire més lluminosa. La creadora figuerenca s'ha endinsat en aquesta ocasió en la figura del cantaor Manuel de los Santos, Agujetas, per traslladar a l'escenari l'essència del flamenc. "Hi ha una mediocritat dins el món del flamenc que no comparteixo. La seva essència no és ni ballar ni cantar, qui s'esperi veure-hi palmes en sortirà decebut", destaca. Terebrante és un espectacle sense text basat en "un ritual desencadenat pel patiment" i per "una causa secreta". Se'n farà una única funció aquest divendres.
Més enllà de Liddell i Castellucci, la Setmana de Programadors omplirà l'escena gironina de propostes fins diumenge. Al Centre Cultural La Mercè s'hi instal·larà un cervell de grans dimensions i ple de calaixos que és l'eix central d'A pie de José Antonio Portillo, una reflexió sobre la infantesa i la maternitat. També hi haurà propostes de dansa com Sonoma de La Veronal –que acaba de guanyar el premi Butaca al millor espectacle–, Crisálida d'Antes Collado i L'elogi de la fissura de Lorena Nogal. Entre les propostes híbrides hi ha The mountain de l'Agrupación Señor Serrano, That’s the story of my life de Macarena Recuerda, la Conferència espectacular de David Espinosa i RRR de Frederic Amat, Cabosanroque i La Veronal.