"La carn és un dels nous camps de batalla de la societat"
El dramaturg Javier Daulte estrena 'Carnicera', una comèdia sobre terrorisme gastronòmic amb Isabel Rocatti i Ramon Pujol
BarcelonaUns carrers més enllà d'on viu el dramaturg i director Javier Daulte, a Buenos Aires, estan a punt d'obrir un restaurant de carn a la brasa. "Encara no l'han inaugurat i ja té pintades a la porta en contra de la carn", explica. El conflicte entre carnívors i animalistes batega rabiosament avui dia i Daulte l'ha convertit en el motor del seu últim espectacle, Carnicera, que es representa al Teatre La Gleva fins al 27 de juny. Protagonitzat per Isabel Rocatti i Ramon Pujol, el muntatge és una comèdia que planteja l'existència d'un terrorista dedicat a adulterar la carn perquè els seus consumidors es tornin més agressius.
"És una obra vegana, tot i que jo soc carnívor –afirma Daulte–. Hi ha una guerra entre els animalistes i els carnívors amb un grau de violència i d’agressivitat molt similar al que s’exerceix sobre els animals. La carn és un dels nous camps de batalla de la societat". El dramaturg argentí, autor de muntatges com 4d òptic i Bésame mucho, transforma ara l'escenari de La Gleva en un obrador industrial de carn on treballa Porcia (Isabel Rocatti). "És una dona de poble amb una vida no massa brillant fins que, de sobte, topa amb una cèl·lula que està rere els passos d'un gran terrorista gastronòmic", assenyala Daulte, que ha volgut jugar "amb les dimensions de l'espai i el fet de tenir el públic molt a prop per crear una atmosfera opressiva". El muntatge està dirigit per David Teixidó i al repartiment també compta amb Carla Tovias i Agustín Daulte, el fill del dramaturg.
Hi ha una única veritat?
Atacar la frontera entre realitat i ficció és un dels trets més identificatius de les obres de Daulte. A través del teatre, sovint planteja universos paral·lels i dimensions desconegudes que qüestionen la realitat actual. A Carnicera aquesta marca de la casa apareix mitjançant la idea d'una conspiració alimentària. "M'interessava el concepte de l'engany, i per això la trama gira al voltant de la creació d'una veritat i de la potència de creure en determinades mentides", explica el dramaturg. L'espectacle apunta a les falses creences i als fanatismes que divideixen la societat en bàndols. "Sovint ens preguntem: «En qui puc confiar?» I, més enllà de la veritat, confiem en qui ens dona la versió de la realitat que nosaltres podem creure", diu Daulte.
Carnicera està escrita durant la pandèmia, però no ha sigut fins ara que el dramaturg s'ha plantejat quins vincles pot tenir amb els negacionistes del virus o els defensors de teories conspiranoiques sobre les vacunes. "Arran de la pandèmia s'han creat teories i teories i teories. I sabem que triomfarà la que convenci la majoria, no necessàriament la que és veritat", diu Daulte, i just després afegeix: "¿Però hi ha una única veritat o moltes versions de la veritat?"
L'espectacle suposa el retorn a la cartellera catalana d'un autor que durant la dècada dels 2000 va estar a primera línia teatral i que el 2010 va distanciar-se'n, però que els últims anys ha anat tornant perquè guarda una relació especial amb Barcelona. "Per a mi no és qualsevol ciutat. Hi tinc un compromís, em sento part del teatre català", subratlla Daulte. A banda de Carnicera, també té a punt per als pròxims mesos Las irresponsables, un espectacle dirigit per Sílvia Munt i que es podrà veure a La Villarroel.