Jaume Plensa instal·la una escultura monumental davant el Palau de la Música
'Carmela', que forma part de la mostra que el Palau dedica a l'artista, representa l'oportunitat de veure a Barcelona un dels seus grans caps
BarcelonaLes escultures de Jaume Plensa retraten els estats d'ànim més íntims, aquells moments d'introspecció que són pràcticament irrepresentables perquè són instants de somieig, de trànsit. Plensa és, també, un artista amb molt ofici i molt intel·ligent a l'hora de triar els espais on instal·lar les seves peces monumentals, com es pot veure a partir d'avui i fins al 18 de setembre amb 'Carmela', el bust de quatre metres de ferro fos que ha instal·lat a l'exterior del Palau de la Música. Concretament, a la cantonada del Petit Palau. "Com amb les escultures que vaig fer amb lletres, va arribar un moment en què volia alliberar els retrats de la frontalitat", va dir l'artista sobre com ha treballat el rostre de 'Carmela'. Així mateix, l'artista relaciona la deformació dels rostres amb la memòria: "La compressió d'aquest volum té a veure amb com es guarden els records". "Som com diamants, que tenim diferents facetes", va subratllar. "És com haver fet un cafè amb Domènech i Montaner. Imagino que, allà on sigui, deu estar feliç. No hi ha confrontació, només hi ha una història de l'art". 'Carmela' representa una ocasió extraordinària, l'arribada d'una escultura icònica de l'artista, que n'exposa arreu del món, a la ciutat. També fa pensar en el projecte d'un cap monumental que l'artista va donar a Barcelona i que està pendent de trobar finançament. A més, aquesta escultura serà objecte d'un debat a l'Icub. "Els artistes intentem expressar les nostres idees amb projectes i exposicions, però arriben quan és el moment. Les exposicions i els projectes tenen periples llarguíssims".
Jaume Plensa no és profeta a la seva terra: té una àmplia carrera internacional però fa una quinzena d'anys que a Barcelona, no. La seva situació a Madrid és la mateixa. El Museu Reina Sofia encara no ha organitzat l'exposició de Plensa inclosa en la concessió del Premio Velázquez el 2013. Coincidint amb aquesta exposició, estava previst que el Macba n'organitzés una altra a la Capella. "Suposo que aquestes exposicions deuen ser en algun lloc", es limita a dir Plensa.
'Carmela' és la peça més destacada de l'exposició que el Palau de la Música dedica a Jaume Plensa. A la Sala Millet es poden veure dos rostres de basalt que van formar part de l'exposició de l'artista al Museu de Ceret l'estiu del 2015, 'Sanna's dream' i 'Rui Rui's dream'. D'aquestes peces, Plensa destaca que representen l'entrada de dos persones "anònimes" al lloc que el Palau acostumava a dedicar als bustos de personalitats destacades de l'entitat. Al vestíbul d'aquesta sala hi ha una de les característiques figures assegudes de l'artista. Està feta amb notes musicals i asseguda damunt pedres de marbre blanc que evoquen la ciutadania. Per a Jaume Plensa exposar al Palau té un valor afegit, ja que de petit s'amagava dins el piano del seu pare, que va intentar, sense èxit, que aprengués a tocar aquest instrument.