El Canal de Salt reneix com un centre de creació escènic (amb deu anys de retard)
Es converteix en una fàbrica de creació fora de Barcelona que ofereix residències pagades a companyies
Salt (Gironès)Fa més de quinze anys que es va projectar el Centre d'Arts Escèniques El Canal de Salt (Girona), que pretenia ser un equipament públic de referència per produir, crear i exhibir propostes de teatre, circ o dansa. Després d'aconseguir el finançament per adequar un espai de 400 m², en bona part amb fons europeus, es va inaugurar el 2012. Des de llavors, la desatenció de les administracions ha encallat el funcionament a ple rendiment del centre que, durant aquests anys, no disposava de direcció pròpia i només funcionava com a espai de lloguer per representar-hi teatre, sobretot durant el festival Temporada Alta.
Finalment, El Canal, després del concurs públic de fa un any i mig, estrena nou equip directiu, encapçalat per Xavier Díaz, i torna al propòsit original amb què va néixer. Aquest divendres Díaz n'ha explicat les línies mestres: "El Canal no és un teatre i per això no tindrem temporada pròpia i regular, sinó que volem ser un dels millors centres de creació de Catalunya per proveir d'espectacles les programacions dels teatres de l'entorn", diu el gestor. L'equipament té un pressupost de 600.000 euros aquest 2023 (més de la meitat destinat a activitat) i una previsió d'arribar als 850.000 euros anuals. Els recursos serviran perquè els professionals del sector puguin produir espectacles amb condicions. "El públic té el dret d'accedir a la cultura, però els artistes també tenen dret de poder crear", defensa Díaz. El Canal vol ser hub creatiu i un motor de la producció escènica fora de Barcelona.
Escollits per concurs públic
Xavier Díaz no ha anunciat els noms de les companyies residents de la nova temporada perquè la decisió no li correspon a ell, sinó que s'escolliran per concurrència pública. Cada curs es farà pública una línia de finançament d'entre 15.000 i 20.000 €, a la qual les companyies interessades podran presentar el seu projecte, que serà avaluat per un comitè d'experts. "No es tracta d'una subvenció, sinó d'un contracte firmat entre artistes i administracions que proporciona els serveis d'unes instal·lacions per treballar i un suport econòmic", explica. Díaz també ha aclarit que un element important a l'hora d'escollir les obres residents serà l'impacte al territori.
Un objectiu clau de la nova direcció és teixir complicitats amb altres entitats socials i artístiques. Ja han començat a treballar amb els col·lectius de la Factoria Coma Cros —situada al mateix edifici d'El Canal—, com l'Ateneu Popular de Salt, l'Associació de Professionals de Circ i l'Escola Universitària de les Arts ERAM. I també amb altres institucions properes com el Teatre de Salt, el festival Temporada Alta i el Teatre Municipal de Girona, així com programadors d'àmbit nacional com la Fira Mediterrània de Manresa, la Fira de Tàrrega, la Nau Ivanow de Barcelona i l'Institut Ramon Llull.