Cultura02/02/2016

El camí més llarg per triomfar als Gaudí

La guanyadora del premi a la millor pel·lícula és un projecte 100% ‘indie’ finançat per micromecenatge

Xavi Serra
i Xavi Serra

BarcelonaEn una projecció al Festival Rec de Tarragona d’El camí més llarg per tornar a casa, que diumenge va guanyar el Gaudí a la millor pel·lícula, una espectadora es va aixecar de la butaca a la meitat de la pel·lícula i va marxar de la sala amb els ulls plorosos. “No sé com algú es pot llevar un dia i decidir fer una cosa així”, va etzibar-li al director, el Sergi Pérez. En acabar la sessió, una altra dona va dirigir-se a Pérez amb la cara tensa per l’emoció. El director ja es veia venir una altra reprimenda, però aquest cop l’espectadora només volia fer-li arribar el seu agraïment: el film l’havia colpit profundament.

Aquestes dues reaccions extremes resumeixen la capacitat de la pel·lícula per remoure les entranyes i no deixar a ningú indiferent. I també expliquen que s’imposés en els premis a Un dia perfecte per volar, de tot un Marc Recha, o a la favorita Barcelona nit d’hivern. Un triomf que té encara més mèrit perquè El camí més llarg per tornar a casa és un projecte totalment independent i, en part, fruit de la crisi. “Jo treballava en un projecte de ciència-ficció que va caure i, aleshores, vaig sentir la necessitat d’escriure una ficció personal”, recorda. Inspirant-se en l’anècdota d’una persona pròxima i amb 5.000 euros estalviats, Pérez es va llançar a rodar un curt sobre un home (Borja Espinosa) destrossat emocionalment i atrinxerat a casa seva que es veu obligat a abandonar el refugi en descobrir el gos de la seva dona -del qual fa dies que ningú té cura- assedegat i a punt de morir. Un cop acabat, el director s’adona que el curt té fusta de llargmetratge. “La idea que el retorn a casa fos el motor de la història va sorgir gràcies a un error del Borja, que en una presa del curt es va deixar les claus dins de casa”.

Cargando
No hay anuncios

El periple per més de 40 festivals

Amb el curt sota el braç i una primera versió del guió de llargmetratge, Pérez truca a la porta de Niu d’Indi, una productora que funciona com a cooperativa, fundada entre d’altres per Aritz Cirbián, antic alumne de Pérez. La filosofia de Niu d’Indi, que planteja una relació de solidaritat i benefici mutu entre els seus membres, permet tirar endavant el projecte de Pérez quan les televisions li neguen el suport i s’esvaeix la possibilitat d’aconseguir cap subvenció. “Vam decidir no rendir-nos i fer un Verkami per poder filmar una primera versió de la pel·lícula i, de passada, una mica de promoció”, explica Cirbián. Finançat amb els 12.000 euros dels 150 mecenes i la inversió del treball de l’equip, el primer muntatge no suscita l’interès de cap televisió. “El pas lògic hauria sigut guardar la pel·lícula al calaix i esperar uns anys a veure si algú s’hi interessava -explica Cirbián-. Però, al final, si ens dediquem a això és per explicar històries que emocionin. I quan veiem el que tenim decidim no esperar i portar la pel·lícula als festivals”.

Cargando
No hay anuncios

El camí més llarg per tornar a casas’estrena al Festival de Sevilla: és l’únic títol de l’Estat de la secció oficial, on hi ha films de pesos pesants com Mike Leigh, Roy Andersson i Pedro Costa. Aquella és la primera de més de 40 seleccions en festivals de tot el món que han fet que la pel·lícula guanyi premis a Europa i als Estats Units i s’hagi pogut veure en 18 països. Un recorregut d’èxit que en cada pas guanya nous aliats. Un d’ells és Carlos R. Ríos, el director del D’A, que estrena el film a través de la distribuïdora Nou Cinemart, que abans havia portat una altra premiada als Gaudí, La plaga. També els crítics que van posar el focus sobre el film i els cinemes que van mantenir-lo en cartell quatre mesos després de l’estrena. De tots ells -i també de l’ARA, on es va rodar una escena i que aquesta setmana ven el DVD amb el diari- se’n van recordar Cirbián i Pérez en els agraïments quan diumenge van pujar a l’escenari a recollir el Gaudí. “Guanyar el premi va ser molt emotiu -confessava ahir el director-. Vam demostrar que no som invisibles, que existim. Després de tot el que ha costat arribar fins aquí i fer la pel·lícula de forma honesta... El Gaudí, per a nosaltres, és un reconeixement brutal”.