TEATRE

Cabosanroque indaga els dimonis de Verdaguer

El Saló de Descans del Teatre Municipal de Girona es transforma a partir d’avui en la casa d’oracions on Jacint Verdaguer era testimoni d’exorcismes a finals del segle XIX

Laia Torrents i Roger Aixut són Cabosanroque. La formació estrena avui a Girona la instal·lació sonora Dimonis.
N.j.
12/11/2019
1 min

BarcelonaEl Saló de Descans del Teatre Municipal de Girona es transforma a partir d’avui en la casa d’oracions on Jacint Verdaguer era testimoni d’exorcismes a finals del segle XIX. Per indagar les possessions que va viure el poeta, Cabosanroque ha construït una instal·lació pensada com una galeria d’art i que es fixa en els exorcismes com a actes de comunicació, deixant de banda el misticisme i les truculències a les quals normalment van associats. Dimonis es podrà veure fins diumenge al festival Temporada Alta.

“Els apunts que va prendre Verdaguer durant els exorcismes, i que Enric Casasses va transcriure en un llibre publicat el 2014, ens van corprendre”, explica una de les membres de Cabosanroque, Laia Torrents. En aquell volum van trobar que els textos “són profundament actuals” ja que parlen “d’un moment en què els valors estan en crisi i la societat no funciona”, afegeix Torrents. A partir de materials sonors i després d’entrevistar diversos antropòlegs, Cabosanroque ha elaborat una peça que indaga la possessió en si i els símbols que s’hi relacionen, i evidencia que, entre les formes de comunicació amb la divinitat, aquesta és l’única que és bidireccional. “No ens qüestionem si és veritat o no. Al final, és un diàleg de l’individu amb la comunitat”, assenyala Torrents. Les dones tenen un paper rellevant en la peça, ja que eren en gran part les víctimes d’exorcismes. “L’espiritisme va ser un moviment molt important en aquella època a Catalunya -recorda Torrents-. Per a les dones era l’única manera d’expressar-se, de reclamar els seus drets, criticar la societat i fugir de l’opressió”.

stats