INSTITUCIONS CULTURALS
Cultura15/05/2019

El boom de la Nit dels Museus

Els equipaments busquen allargar l’impacte d’aquesta iniciativa festiva més enllà d’una jornada

Antoni Ribas Tur
i Antoni Ribas Tur

BarcelonaEl Dia Internacional dels Museus va començar a celebrar-se l’any 1977 arreu del món. Aquest 2019 el Consell Internacional dels Museus (ICOM) el celebra al voltant de la funció dels museus com a “eixos culturals” i com a “el futur de la tradició”. L’activitat més emblemàtica d’aquest cita, la Nit dels Museus, que se celebra el dissabte més pròxim al Dia Internacional dels Museus -enguany coincideixen dissabte 18-, té tant d’èxit que gairebé ha eclipsat el pare, malgrat que només se celebra des de fa 13 anys per iniciativa del Consell d’Europa. En el cas de Barcelona, la xifra de visitants s’ha quadruplicat al llarg dels últims 10 anys, dels 53.183 visitants de l’any 2008 als 203.043 de l’any passat. També es pot observar l’augment de museus públics i privats que hi van participar, de 21 fins a 83. La davallada de públic més destacada es va produir el 2011, a causa de la pluja que va caure. “Quan un esdeveniment es torna tan notori sempre beneficia a tothom”, afirma Aurèlia Cabot, directora de la Xarxa de Museus Locals. “Fer una acció que té tant d’impacte ajuda a generar un major coneixement, perquè potser et mous per visitar un museu i també descobreixes una petita col·lecció”, explica Eli Poch, la coordinadora general del CCCB.

Les perspectives d’enguany tornen a ser optimistes. Segons els indicadors dels museus catalans que va fer públics ahir el departament de Cultura, l’any passat els museus i col·leccions del territori van rebre 25.823.767 visitants, un 7,3% més que el 2017. En tot cas, el lema dels museus com a “centres culturals” potencia, segons Aurèlia Cabot, el paper “social” dels museus, que en aquesta jornada incorporen tota mena d’activitats complementàries fins a la mitjanit, des de performances i visites teatralitzades fins a concerts i degustacions gastronòmiques per obrir-se a públics encara més amplis.

Cargando
No hay anuncios

La jornada del públic local

Sovint es diu que l’èxit turístic d’un museu va en detriment del públic local, que pot pensar que haurà de fer cues. La Nit dels Museus no és així: s’hi apunta un públic local molt transversal que va a equipaments tan diferents com museus locals, altres de privats o monogràfics de pintura, escultura i fotografia, de la Fundació Vila Casas a Barcelona, Torroella de Montgrí i Palafrugell, al CCCB o la Pedrera. “La Nit dels Museus, a la Pedrera passa el contrari del que és habitual: el 90% de públic és de Barcelona i la resta de l’Estat”, afirma Xavier Bas, subdirector general de la Fundació. En el seu cas cal tenir en compte que per accedir a l’edifici en l’horari extraordinari de la Nit dels Museus cal fer una reserva prèvia a través de la seva web. A més, aprofiten la Nit dels Museus perquè el públic conegui “l’activitat cultural continuada”, com diu també Bas.

Cargando
No hay anuncios

Segons el departament de Cultura, a Catalunya hi ha registrats 114 museus, amb 118 extensions i 394 col·leccions de les temàtiques més diverses. “El museus locals són molt coneguts al lloc perquè acostumen a estar arrelats al territori, són com l’ajuntament, que és l’administració més pròxima al ciutadà”, diu Cabot. En canvi, poden ser uns grans desconeguts a fora i per això aquesta setmana promocionen les seves col·leccions, sovint amb accions a les xarxes socials. “També es treballa molt amb les famílies i les escoles”, subratlla Cabot.

Els nous visitants

Com diu Eli Poch, el públic del CCCB és “eminentment local” i no n’és una excepció la Nit dels Museus, durant la qual es retroalimenta amb el visitants del Macba dins la ruta de museus de Ciutat Vella. Sí que són novetat els nous públics: “S’afegeix una capa de públic que fa un circuit arreu de la ciutat, que és local i també estranger”. Els museus de la Fundació Vila Casas tenen el públic local a l’ADN, per la seva dedicació a l’art català contemporani i als artistes emergents. També tenen un vessant internacional en el cas de la col·lecció de fotografia. La directora artística adjunta de la institució, Natàlia Chocarro, destaca “el públic jove” que reben la Nit dels Museus a Can Framis, al Poblenou. També reclama “noves formes d’arribar al públic” perquè creu que hi ha “molta competència” perquè les activitats que els museus ofereixen aquesta nit són sovint “similars”, i llança un repte de futur: “No n’hi ha prou amb la Nit dels Museus. Hem de fer més activitats. Els museus s’han d’obrir a més disciplines per donar noves mirades a les col·leccions, ha d’haver-hi més dansa, més poesia i més literatura”.