Cultura 01/03/2022

Barcelona Obertura, un festival contra la guerra

L'Auditori, el Palau de la Música i el Liceu acolliran una quinzena de concerts del 6 al 30 de març

3 min
Foto de família del Barcelona Obertura Spring Festival

BarcelonaClam unànime en la presentació de la tercera edició del Barcelona Obertura Spring Festival, que se celebrarà del 6 al 30 de març. “Volem manifestar un missatge de rebuig absolut a la invasió russa d’Ucraïna, i contra la guerra i contra qualsevol acte de violència”, ha dit aquest dimarts Ramon Agenjo, vicepresident de la Fundació Damm i president de Barcelona Obertura, l’entitat impulsora d'un festival promogut per Barcelona Global, organitzat juntament amb L’Auditori, el Liceu i el Palau de la Música, i que compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona (que hi aporta 300.000 euros). “Contra la invasió russa. Que el festival enviï aquest missatge a favor de la pau i contra la guerra”, ha dit Jordi Martí, tinent d’alcaldia i regidor de Cultura. Els representants dels tres equipaments musicals han compartit el missatge.

Encara més significatiu ha sigut el comunicat del pianista Alexei Volodin, que actuarà al festival com a solista en un concert de la Franz Schubert Filharmonia: “Jo, Alexei Volodin, com a músic rus, sento la necessitat i la responsabilitat d’aclarir davant del meu públic i davant del món que repudio rotundament l’atac de Vladímir Putin a Ucraïna i estic en contra de la guerra”. Aquest ànim de preocupació per la situació a Ucraïna i de condemna a Putin ha presidit la presentació del Barcelona Obertura Spring Festival a L’Auditori, que en aquest tercera edició inclou una quinzena de concerts, a més dels 28 del City+, la programació gratuïta en 22 espais de la ciutat com ara diferents centres cívics, la Fundació Antoni Tàpies, la Casa Seat, la Fundació Mies van der Rohe i, per primer cop, tres biblioteques: Vapor Vell, Clarà i Nou Barris.

L’Auditori ofereix tres programes de l’OBC: un dins del Festival Rakhmàninov, amb el pianista Denis Kozhukhin (que també farà un programa de cambra amb la violinista Janine Jansen); un altre amb l’estrena de L’harmonia de les formes de Jordi Cervelló, i un tercer amb la cantata La pesta de Robert Gerhard. A més, Teodor Currentzin dirigirà la Simfònica de Stuttgart en un concert d’Ibercamera.

Al Palau de la Música hi haurà vuit cites, incloses tres òperes barroques en versió concert (Giulio Cesare in Egitto de Händel i King Arthur i The fairy queen de Purcell), una tarda de lied amb Johannes Kammler i Akemi Murakami, un concert de la pianista Alexandra Dovgan (deixebla del mestre Grigory Sokolov) i el debut al Palau de la directora Alondra de la Parra. I BCN Clàssics hi aporta el concert de la Simfònica de Ràdio Viena sota la batuta de Marin Alsop. Pel que fa al Liceu, el festival inclou tres funcions de l’òpera Pelléas et Mélisande.

Les cancel·lacions de Netrebko

La presentació del Barcelona Obertura Spring Festival ha coincidit amb el debat sobre la cancel·lació de concerts d’artistes russos pròxims a Putin com la soprano Anna Netrebko, que el 3 d’abril havia de participar en el concert del 175è aniversari del Liceu. “Estem estudiant diferents escenaris, lògicament, des del més agressiu fins al més tolerant, pensant en quin és el posicionament més encertat per poder continuar celebrant aquest 175è aniversari sense equivocar-nos”, va dir el director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar, al migdia. Unes hores més tard, Netrebko comunicava que cancel·lava totes les seves actuacions “fins a nou avís”.

En el debat sobre la cancel·lació dels artistes russos, el director de L’Auditori, Robert Brufau, ha dit que “posar el focus en l’artista és un error sobretot en països com Rússia, on la llibertat d’expressió té conseqüències". Brufau ha recordat que no és el mateix una persona individual que una estructura de caire estatal com l'Orquestra del Teatre Mariïnski que dirigeix Valery Gergiev. "No podem assenyalar algú perquè sigui rus o ucraïnès. Fer-ho seria una salvatjada", ha afegit el director de L'Auditori. Un músic rus, pel fet de ser rus no representa l'estat rus", ha completat Jordi Martí, que també ha insistit en la idea que "davant la devastació, la cultura no pot ser neutral".

stats