ARTS ESCÈNIQUES
Cultura07/05/2013

La Barcelona bombardejada, al TNC

Emma Vilarasau i Míriam Iscla protagonitzen l'obra de Pere Riera situada al març del 38

Sílvia Marimon
i Sílvia Marimon

BarcelonaEl març del 1938 Mussolini, l'aliat de Franco durant la Guerra Civil, va voler castigar Barcelona i va ordenar que fos bombardejada sense descans durant tres dies. Entre el 16 i el 18 de març a la capital catalana hi van morir un miler de persones. Les bombes arribaven cada dues hores, els hospitals no donaven a l'abast i els carrers es van omplir de xiscles. Era angoixant: primer se sentien els motors dels Savoia-81, una remor greu i repetitiva, després els xiulets i finalment les explosions i el silenci. Aquell soroll, que esgarrapava l'oïda, es tornarà a sentir a partir d'avui al Teatre Nacional de Catalunya (TNC). Pere Riera estrena Barcelona , una obra que transcorre en una casa burgesa durant un únic dia: el 17 de març del 1938.

El dramaturg diu que va escriure Barcelona molt "enrabiat". "Estic espantat perquè ara no estem tan lluny d'aquella Barcelona; de la crisi que estem vivint en poden sorgir conflictes encara més greus". Barcelona , però, no és una obra apocalíptica. "És un homenatge a la Barcelona dels anys 30 i a la Barcelona que podia haver estat", afegeix Riera. Vol ser també una obra plena de vitalitat. Explica el dramaturg: "No té voluntat documental, ni és un espectacle històric, ni vol retre comptes amb ningú. És la història de vuit persones acorralades que lluiten per sobreviure i per passar-s'ho bé. Somriuen i no volen que els prenguin la il·lusió per viure". El director del TNC, Sergi Belbel, va ser qui va convèncer Riera perquè l'obra passés a Barcelona el març del 1938. L'autor, que confessa que desconeixia l'abast dels bombardejos, volia situar la història en una ciutat europea durant la Segona Guerra Mundial.

Cargando
No hay anuncios

Ironia, mala llet i música

Riera va escriure l'obra -que s'estrena demà i es podrà veure a la Sala Gran fins al 22 de juny- pensant en dues actrius a qui volia veure juntes: Míriam Iscla i Emma Vilarasau. Elles són la Núria i l'Elena, les principals protagonistes de Barcelona. Totes dues, de joves, són llibertàries i es mobilitzen per la República. Amb l'esclat de la Guerra Civil, però, la Núria, amb dos fills i vídua, opta per quedar-se a casa i cuidar de la família i del que és seu. L'Elena, que és actriu, agafa les maletes i marxa a París. Aquell 17 de març del 1938 decideix tornar perquè tem per la seva amiga. L'obra explica el retrobament.

Cargando
No hay anuncios

"A l'obra hi ha ironia, mala llet, música, ball i cançons -explica Riera-, i un sentit de l'humor sarcàstic de noi de poble", afegeix somrient el dramaturg, que és nascut a Canet de Mar. "El públic veurà tantes posicions com hi puguin haver en una situació tan horrorosa i veurà com conviuen tots els punts de vista", assegura Riera. Així, Pep Planas és el Simó, un pintor que creu que la guerra no està perduda i encara batalla fent pamflets. Pepa López és la Nati, que recorre les comarques buscant menjar i no defalleix mai. Joan Carreras és el Ramon, que vol que acabi la guerra, encara que després vingui l'ocupació franquista.

Popular i català, i amb orgull

Cargando
No hay anuncios

"Per les dificultats econòmiques i polítiques que viu el TNC i també el país, fins i tot hem treballat gratis perquè creiem en el projecte", ha assegurat Emma Vilarasau. Per l'actriu el més terrible dels bombardejos va ser el que va venir després: "El silenci posterior és pitjor. La gent va patir molt, i després van haver de viure l'oblit. Ens hem posat en la pell d'unes persones que opten per tancar la porta i tocar el piano. Riure és una altra manera d'ensenyar les dents".

Pere Riera ja va passar pel TNC fa dos anys, en la cinquena edició del Projecte T6, com a autor i director de Lluny de Nuuk ( premi Crítica Serra d'Or). Amb Desclassificats (2011) va ser nominat als premis Max. És un dels autors de la seva generació més consolidat i de més èxit. Belbel l'ha elogiat: "Riera ha estat molt valent fent Barcelona . És el trencament definitiu amb la generació que s'avergonyeix una mica d'on ve: per primera vegada algú no només no se n'avergonyeix, sinó que es declara hereu d'una tradició, d'un teatre popular, català. I ho fa parlant de la Guerra Civil, perquè utilitza un tema històric per explicar el present, com feia Shakespeare".

Cargando
No hay anuncios

Enguany es compleixen 75 anys dels bombardejos a la capital catalana. Mentre duri l'obra, al vestíbul del TNC hi haurà una exposició sobre els bomardejos i es farà una xerrada amb dues dones que van viure aquells dies de terror.