Hèrcules Poirot investiga un crim al Teatre Condal
El viatge trepidant d''Assassinat a l'Orient Express', dirigit per Iván Morales, s'estrena a Europa per primera vegada
BarcelonaVuit passatgers, de tots els confins del món, viatgen a bord de l'Orient Express. A plena nit, una tempesta atura el tren i l'endemà un dels viatgers és trobat mort, apunyalat salvatgement. Només un d'ells pot ser el culpable: però qui? El detectiu Hèrcules Poirot intentarà resoldre aquest famós Assassinat a l'Orient Express, que s'estrena al Teatre Condal. La clàssica novel·la detectivesca d'Agatha Christie ha estat adaptada per Ken Ludwig i versionada per Alicia Serrat i Iván Morales, que també exerceix de director. "Volem portar el públic en un viatge, transportar-lo i fer-lo fugir dels moments que hem de viure actualment. I al mateix temps, tornar a aquelles coses que ens fan recordar que som humans: les emocions, des de l'amor a la por", diu Morales.
La versió teatral d'Assassinat a l'Orient Express, produïda pel grup Focus amb un pressupost de mig milió d'euros, serà una estrena absoluta a Europa. "Agatha Christie era una dona que s'estimava molt la gent, l'observava molt bé i sabia retratar les relacions de les persones, sempre des d'un lloc molt lleuger. Aquest ha sigut el regal: poder oferir al públic una gran aventura teatral", diu Morales. Per a ell, aquest espectacle ha sigut "com tornar als còmics que llegia quan era adolescent, a les novel·les d'aventures".
El muntatge està protagonitzat per un extens repartiment, tot i que l'adaptació només té vuit sospitosos i no dotze, com a l'obra original. Són Eduard Farelo, Ruben Ametllé, David Bagés, Anna Barrachina, Clàudia Benito, Maria Ribera, Isabel Rocatti, Vanessa Segura, Javi Vélez i David Vert, un equip que Morales ha qualificat "d'excepcional". Eduard Farelo es posa a la pell del detectiu Hèrcules Poirot, un belga disciplinat i una mica excèntric que comença a guanyar-se la reputació de ser, probablement, el millor detectiu del món. "Hem buscat un personatge que fos de veritat. Hem intentat buscar l'ànima d'aquesta persona, el nostre Poirot", afirma. "Aquest espectacle té unes ganes fora de lloc que els espectadors vagin al teatre. Els que hi vagin es retrobaran amb grans personatges, amb interpretacions molt sòlides", afegeix.
Assassinat a l'Orient Express és un whodunnit: els personatges i el públic han d'esbrinar qui ha sigut el responsable del crim. "És un gènere infal·lible. I és una història que tothom coneix. Hem intentat explicar-la de la manera més teatral possible, amb la nostra mirada i la nostra empremta -diu el director-. "És un viatge exòtic, un viatge en el temps, un viatge d'emocions molt límit".
L'espectacle s'hauria d'haver estrenat l'any passat per commemorar el naixement de l'autora, però la pandèmia va obligar a ajornar-lo. De fet, la primera lectura d'aquesta funció la van fer per Skype, cadascú des de casa seva. Ara farà una temporada llarga al Condal, amb un 70% d'aforament. "Ha de ser un espectacle vibrant, que arribi al cap dels espectadors, però també a la seva ànima", conclou Morales.