La crisi de la cultura

El sector cultural perd mil milions de facturació el 2020 per culpa del covid, un 25% respecte a l'any anterior

Les arts escèniques i la música en viu, els més perjudicats per la pandèmia amb un 70% de pèrdues

Assaig d'un espectacle a la Nau Ivanow.
2 min

L'impacte de la pandèmia no ha sigut igual per a tots els sectors culturals. En la fotografia que han fet pública avui dijous el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA), el departament de Cultura i l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), juntament amb D’EP Institut, els més perjudicats lògicament han sigut els sectors que requereixen presencialitat. Les arts escèniques i musicals han perdut un 72% dels ingressos; el sector del patrimoni ha perdut un 35%; l’edició i el comerç al detall de llibres, un 14%; l’audiovisual i multimèdia, un 15%, i les activitats de disseny especialitzat, fotografia, creació artística i literària, un 12%. 

L’informe fixa en un 24% les pèrdues d’ingressos del conjunt del sector cultural català durant el 2020, que ha passat de facturar 4.475 milions d’euros el 2019 a 3.387 milions d’euros el 2020. En concret, les arts escèniques han tingut unes pèrdues del 58% i la música en viu del 87%. Aquest domini té un pes del 7% en la facturació global del sector cultural a Catalunya.

Creix l'edició de videojocs

D'altra banda, els museus, el patrimoni cultural, les biblioteques i els arxius catalans han tingut un descens del 77% dels visitants respecte al 2019. A partir d’aquesta dada, s’estima que les activitats en museus i la gestió de llocs i edificis històrics han tingut una pèrdua del 35% dels ingressos. 

L’exhibició cinematogràfica ha experimentat unes pèrdues del 73% i el comerç al detall de música i vídeo enregistrats perden un 41%. En canvi, en un any en què bona part de la població es va haver de confinar, l’edició de videojocs i l’activitat d’enregistrament de so i edició musical es van incrementar en un 11% i un 12% respectivament.

La versió digital no surt a compte

L'informe també recull com durant el confinament la cultura ha reconvertit els formats en viu en formats digitals. Després de consultar diversos esdeveniments, fires i festivals que havien portat a terme aquesta adaptació –com el Mercat de Música Viva de Vic, el Festival de Peralada, FiraTàrrega, el Festival Temporada Alta, Recomana-Premis de la Crítica, Plàudite, Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, el D’A, l’Atlàntida Film Fest-Filmin, la Mostra Internacional de Films de Dones, Manga Barcelona, Litterarum, Loop Festival i Fira i Sónar+D–, es conclou, segons el CoNCA, que la conversió al digital, amb l’excepció de l’audiovisual, no compensa per ara la inversió econòmica necessària: "La disminució d’ingressos i la pèrdua de patrocinis que implica fa que aquesta conversió es justifiqui únicament per al manteniment de l’activitat i el posicionament de marca. Els gestors consultats pronostiquen un futur híbrid amb més opcions i canals en el qual el digital és un complement i no un substitut de l’oferta física", assegura el CoNCA.

ARA
stats