Les troballes dels artistes entre científics i arquitectes
El Barcelona Supercomputing Center i els RCR col·laboren amb Richard Vijgen per fer visibles les ones electromagnètiques
BarcelonaLa col·laboració entre artistes, científics i creatius d'altres disciplines dona fruits cada vegada més sorprenents: amb l'ajut dels científics del Barcelona Supercomputing Center i els arquitectes de l'estudi RCR, l'artista i dissenyador holandès Richard Vijgen ha aconseguit visibilitzar les ones electromagnètiques que ens envolten. En un projecte titulat Electric atmospheres, Vijgen vol "fer visible l'invisible", com diu ell mateix, i "visibilitzar les qualitats espacials de la comunicació sense fils". Les imatges dels seus mapatges de ciutats són impactants: els edificis apareixen envoltats d'un núvol d'ones que sembla que se'ls hagin d'empassar. "És fàcil pensar en el wifi com una línia invisible entre un router i un dispositiu, però la realitat és molt més interessant i estranya", adverteix Vijgen. Gràcies a aquests mapatges es pot veure com la forma del núvol s'adapta als edificis que troba, i com entra en els espais públics i els privats.
“La part científica d’Electric atmospheres es basa en la simulació computacional avançada per comprendre la interacció entre l'arquitectura i les ones electromagnètiques en entorns urbans –afirma Octavio Castillo, l'investigador del BSC que participa en aquest projecte–. Aquesta integració de ciència i art m'ha fet comprendre millor com aquests camps poden complementar-se mútuament i enriquir-se l'un a l'altre, i oferir una plataforma important per a la divulgació científica”, explica. Per a RCR, aquest projecte entronca en el seu interès pels elements intangibles que envolten la seva arquitectura, com la creació d'atmosferes. "Ens interessa molt l'aire perquè és la matèria primera de l'espai", diu l'arquitecta i cofundadora de l'estudi RCR Carme Pigem.
La recerca de Vijgen obre un camp de possibilitats, com "plantejar altres tècniques de simulació i també com seria una nova ciutat si es dissenyés de bell nou tenint en compte la interacció amb les ones electromagnètiques". Així mateix, amb la seva feina es podrien fer simulacions amb ones de més d'una font de "llocs amb una alta densitat de dispositius, com estacions i estadis" i estudiar l'impacte de les ones en les persones.
Després de passar pel Sónar+D i fer una trobada a la Vila de RCR, Vijgen serà un dels més dels vint participants del festival The Gate, organitzat per la Fundació Èpica de La Fura dels Baus al Port de Barcelona. El festival serà la culminació de la iniciativa cofinançada per la Unió Europea AIR S+T+ARTS. La lidera el Media Solution Center Baden Württemberg d’Alemanya i el BSC, l'estudi RCR i la Fundació Èpica en són els representants a l'Estat. A escala europea, els altres participants del projecte són l’HLRS a Stuttgart, el Sony Computer Science Laboratories de Roma, la PiNA-Association for Culture and Education, In4Art i el Media Solution Center Baden Württemberg. "Vam fer una proposta que va resultar guanyadora, i el primer que vam fer va ser organitzar-nos per fer un concurs per seleccionar els deu artistes de la residència –explica Pigem–. S'hi va presentar molta gent; prop de 100 persones".
Com circula l'energia de les persones pels carrers
A més de Richard Vijgen, els RCR han treballat amb Michail Rybakov, en aquest cas juntament amb el Sony Computer Science Laboratories de Roma. Rybakov explora els límits de l’espai personal a les ciutats. "Al centre de recerca de Sony a Roma estan molt interessats en mapejar ciutats i comportaments. El Michail mapeja en temps real les energies de les persones i dels grups, i ha fet visualitzacions de quan la gent col·lideix –explica diu Pigem–. A través d'aquest programa hem conegut gent molt interessant que d'una altra manera potser no hauríem conegut, i totes aquestes recerques obren camins. Un any i mig s'ha fet molt curt; hauríem de poder continuar", subratlla. Entra la resta d'artistes hi ha la cantant Maria Arnal, que després de passar pel Sónar+D ha continuat treballant en un bessó virtual del seu aparell fonador que ofereix possibilitats infinites a la seva veu.