Les dones fortes i complexes de Cristina BanBan a Nova York
L'artista inagura una nova exposició a la seu novaiorquesa de la galeria Skarstedt
BarcelonaCristina BanBan (Prat de Llobregat, 1987) es va traslladar de Londres a Nova York poc abans que esclatés la pandèmia de la covid. BanBan diu que el ritme accelerat de Nova York l'ha fet créixer personalment i artísticament, i aquests últims dies n'ha viscut una de freda i una de calenta: la derrota de Kamala Harris i la inauguració d'una exposició a la seu novaiorquesa de la galeria Skarstedt. "Creuava els dits perquè guanyés el sentit comú. Crec en la idea que el canvi climàtic és real, indiscutiblement crec en els drets de les dones, en la unitat del poble i en un millor sistema educatiu", reflexiona Cristina BanBan en una entrevista amb l'ARA via correu electrònic.
En la nova exposició, titulada 14th Street Madonna (oberta fins al 21 de desembre), BanBan continua aprofundint en la seva recerca entre la figuració i l'abstracció i arrencant nous matisos a les seves figures femenines. Molt sovint s'havia fet servir a ella mateixa de model, però ara BanBan ha treballat amb altres dones, els cossos de les quals de vegades defugen el cànon de bellesa patriarcal. "Vaig triar la meva pròpia imatge perquè soc la figura que més conec i que tinc més a l'abast, però en els últims mesos, i més específicament per a aquesta exposició, he fet servir imatges de les meves models, algunes de les quals són amigues, i he recollit imatges d'internet", diu l'artista. "Les dones dels meus quadres són fortes, poderoses, tenen el seu lloc, són complexes i diferents, no es poden classificar amb etiquetes ni les pots posar dins un calaix", explica.
L'exposició inclou tretze pintures de gran format. Les dones que les protagonitzen, com diu BanBan, estan "més individualitzades que mai". "M'interessa explorar en més profunditat d'aquestes dones, encara que sense caure massa en una narrativa. En aquestes pintures hi ha un interès per contextualitzar les figures, els fons són més reconeixibles, tant això com els elements arquitectònics i el mobiliari". Un recurs que BanBan ha fet servir més que abans és el vestuari. "Hi apareixen accessoris i peces de roba que donen a aquestes dones un caràcter més contemporani", diu l'artista.
La influència d'Almodóvar i Sofia Coppola
Més enllà de les arts plàstiques, BanBan reconeix la influència del cinema, la música i la moda, encara que no ho busqui d'una manera conscient. Les dones de 14th Street Madonna tenen dos referents cinematogràfics d'autors consagrats: Pedro Almodóvar i Sofia Coppola. "Durant l'hivern vaig dedicar més temps a mirar pel·lícules, i vaig quedar captivada per les femme fatale, les supermares i les heroïnes d'Almodovar", diu l'artista. L'univers del director manxec, BanBan el troba "exquisit i acolorit", i creu que ha quedat reflectit en els seus quadres "en el vermell dels llavis i els talons que porten les models, les composicions dramàtiques i la combinació de colors". Pel que fa a Sofia Coppola, la influència és més introspectiva. "Em va atrapar com interpreta la feminitat, com parla d'aquesta etapa entre la infantesa i l'adolescència, i la complexitat del món de la dona en les escenes de fantasia i evasió que hi ha en les seves pel·lícules".