Disney i Dalí, estrelles d'una exposició
La Galeria Mayoral mostra dins el Barcelona Gallery Weekend un dels esbossos de 'Destino', el film que va quedar inèdit fins al 2002
BarcelonaSalvador Dalí va ser un artista infatigable i extremadament polifacètic. Algunes de les seves experimentacions més emblemàtiques es van produir al cinema, des de les pel·lícules surrealistes que va fer amb Luis Buñuel fins a la col·laboració amb Alfred Hitchcock a Spellbound (1945). Dins d'aquest àmbit també hi ha Destino, un curtmetratge de dibuixos animats produït per Disney que va quedar al calaix i no va veure la llum fins a l’any 2002. Ara un dels esbossos que l’artista empordanès va fer per al film, poc exposat abans, és l’obra més destacada de l’exposició de la Galeria Mayoral de Barcelona.
Es tracta d’un dibuix ple d’apunts d’imatges dobles i de tota mena de personatges: hi ha la característica noia daliniana que salta a la corda i que al mateix temps recorda una campana, uns personatges amb el cap fet de flors i els braços amb branques, i uns altres que tenen per cap una gàbia amb un ocell a dins. També hi ha uns llavis que es transformen successivament en un paisatge, un cos de dona estirat, un arc i un ocell. I el retrat d’una dona fet amb objectes: a la cama hi té una columna, al ventre una lira, als pits i la boca dues fruites, i el nas, els ulls i les celles són diferents ocells volant.
Destino narra la història d’amor entre una ballarina i un jugador de beisbol que al mateix temps és el déu Cronos. Com va dir el mateix Dalí, en aquest curtmetratge va voler crear “una màgica exposició dels problemes de la vida en el laberint del temps”. Un tret que crida l’atenció del dibuix és que està datat del 1945, és a dir, un moment inicial del projecte abans que Dalí signés el 14 de gener del 1946 un contracte amb Disney de dos mesos de durada per fer el curtmetratge, que havia de durar entre sis i vuit minuts. Com és conegut, l’impacte econòmic de la Segona Guerra Mundial i la manca de pressupost van avortar el projecte. Així i tot, sembla que la seva amistat no se’n va ressentir, ja que Walt Disney i la seva dona van visitar Dalí i Gala a Cadaqués el 1957 i es van plantejar tornar a treballar plegats en una pel·lícula sobre Don Quixot o La bella dorment del bosc.
La mostra de la Mayoral porta per títol Dalí. Ultralocal / Ultraglobal i és la segona individual de l’artista a la galeria des del 2015. Inclou 28 obres més, entre aquarel·les, dibuixos i pintures, amb uns preus que van dels 50.000 als 250.000 euros. Els galeristes han trigat un any a reunir-les. “Fer una exposició de Salvador Dalí sempre és una responsabilitat, com també passa amb altres artistes com Pablo Picasso, Joan Miró, Antoni Tàpies i Eduardo Chillida –explica el galerista Jordi Mayoral–. És difícil trobar al mercat obres de Dalí que valguin la pena, perquè les grans peces són als museus, i al mercat hi ha peces com ara dibuixos preparatoris”. Dos plats forts més de l'exposició són un esbós de la primera versió de la Mare de Déu de Portlligat fet amb un collage de diferents papers i una Mare de Déu amb el nen Jesús.
“Salvador Dalí té moltes capes, és un artista molt complex”, diu Mayoral. La selecció de peces permet fer un repàs a nombrosos moments i aspectes de la trajectòria de Dalí, des del projecte Putrefactes de l’etapa al costat de Federico García Lorca a la Residència d'Estudiants de Madrid i un esbós per a un vestit de l’obra Mariana Pineda fins a esbossos per a les il·lustracions del llibre 50 secrets màgics per pintar. També hi ha quatre esbossos de joies i tres més per a la seva casa de Portlligat, i un altre de la Venus de Milo tal com apareix al quadre El torero al·lucinogen.
En paral·lel a les obres d’art es poden veure dins una vitrina un seguit d’objectes dalinians que no estan a la venda, com ara una corona metàl·lica que va lluir en diferents fotografies, el cendrer que va dissenyar per a Air India i un rar relleu en cera amb un retrat de Martin Luther King que va pertànyer a un dels secretaris de Salvador Dalí, Charles Moore.
Dalí. Ultralocal / Ultraglobal és una de 33 exposicions amb prop de 70 artistes de la nova edició del Barcelona Gallery Weekend, que se celebra fins diumenge en 32 galeries de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat i Santa Margarida i els Monjos, tot i que les exposicions continuaran obertes algunes setmanes més. Entre els artistes catalans i espanyols destacats de diferents generacions que hi participen hi ha Esther Ferrer (Àngels Barcelona), Guillermo Pérez Villalta (Sala Parés), Isidoro Valcárcel Medina (ProjecteSD), Susana Solano (Artur Ramon Art), Ana Peters (Marc Domènech), Pere Noguera (Palma Dotze), Domènec (ADN) i Francesc Ruiz (etHALL). L'organització ha convidat 120 col·leccionistes i professionals nacionals i internacionals, i més de 100 col·leccionistes i professionals locals.