Art

El 'Crist' de Salvador Dalí arribarà a Figueres al novembre

La pintura, propietat de l'Ajuntament de Glasgow, serà l'eix d'una exposició temporal

La pintura 'Crist de Sant Joan de la Creu', de Salvador Dalíd (1951)
3 min

BarcelonaHavia de ser un dels grans reclams per visitar el Museu Dalí de Figueres el 2020, però la pandèmia de coronavirus ho va impedir. Tres anys després, per fi es podrà veure a Catalunya Crist de Sant Joan de la Creu (1951), el Crist de Salvador Dalí, la imponent pintura de 204,8 x 115,9 cm propietat de l'Ajuntament de Glasgow i que forma part de la col·lecció del Museu Kelvingrove de la ciutat escocesa. "És una obra aclaparadora", ha recordat el president de la Fundació Gala-Salvador Dalí, Jordi Mercader, en una trobada amb la premsa al Círculo Ecuestre de Barcelona. El quadre de Crist suspès damunt la badia de Portlligat serà l'eix d'una exposició temporal que s'inaugurarà al novembre i que anirà acompanyada d'un "treball de reinterpretació del significat d'aquesta obra en la producció daliniana". La pintura no s'exposava a Catalunya des del 1952.

La pintura 'Crist de Sant Joan de la Creu', de Salvador Dalíd (1951)

En la mateixa trobada, Mercader ha comentat que la Fundació Gala-Salvador Dalí no descarta sumar un quart museu als tres existents. "Tenim contingut per fer-ho", ha dit, però també ha explicat que de moment no tenen cap projecte damunt la taula. Davant la insistència dels periodistes, ha afegit que si es fes no seria a Figueres. Ara com ara, la fundació treballa en un pla a tres anys (2024-2024) amb l'objectiu d'aprofundir en "la internacionalització" i per explicar millor Salvador Dalí, "una figura més valorada que acceptada". Un altre propòsit és recuperar les xifres de visitants del 2019, quan pels tres centres museístics de Figueres, Púbol i Portlligat van passar més d'un milió de persones. La previsió de Mercader és optimista i espera arribar-hi aquest mateix any.

Un excedent de 4,5 milions d'euros

Mercader ha valorat positivament les dades del 2022, un any que va començar encara amb restriccions sanitàries, sobretot en països com la Xina. A més, la invasió russa d'Ucraïna va tenir efectes col·laterals pel que fa al turisme rus. Això va fer que el 2022 els museus Dalí tinguessin només 6.674 visitants russos, 105.231 menys que el 2019. Tanmateix, les xifres globals no van ser dolentes: hi va haver 817.097 visitants (el 2019 en van ser 1,06 milions). Els francesos, sobretot del sud, van representar l'any passat el percentatge més alt del públic, un 36% (292.092 persones). Els provinents de Catalunya van ser prop del 10% (79.066) i els de la resta de l'Estat el 15% (121.066). Entre els objectius de la fundació hi ha recuperar el públic italià, que va caure un 46%, i atraure visitants xinesos, coreans i japonesos.

Tot i tenir menys assistència, el balanç econòmic del 2022 es va tancar amb un excedent de 4,5 milions d'euros, un 15,76% més que el 2019 (3,9 milions). Els ingressos de l'any passat van arribar als 14,31 milions d'euros (16,29 milions el 2019) i les despeses van ser de 10,72 milions (12,32 milions el 2019). El propòsit de la fundació és dedicar aquests excedents a "inversions dedicades als aspectes artístics, a mantenir el patrimoni i a invertir en coneixement".

En el futur immediat, la Fundació Gala-Salvador Dalí no té planificat fer "exposicions massives durant un temps". Segons Mercader, va costar molt recuperar les obres que s'havien cedit a Sant Petersburg ("van arribar tot just quinze dies abans de començar la guerra d'Ucraïna", diu). A més, s'han incrementat "molt els preus de les assegurances i del transport". Fent de la necessitat virtut, la fundació vol aprofitar l'avinentesa per "treballar amb relats nous per ser al món de manera activa", per exemple amb més "exposicions virtuals", una línia que els últims anys s'ha concretat en projectes com Desafío Dalí (a Madrid), Dalí cibernètic (a Barcelona), Dalí, l'enigma sense fi (a París, Amsterdam i Bordeus) i Inside Dalí (a Florència, Auckland i Bèlgica), a més de l'exposició Transgredint la Venus. Dalí és clàssic, és surrealista, és Pop Art!, al Teatre-Museu Dalí, que utilitza una tecnologia en hologrames que permet contemplar simultàniament l’escultura Venus de Milo amb calaixos de la col·lecció de la Fundació Dalí i la que conserva The Art Institute de Chicago.

stats