Art

Benvinguts al museu de la generació Z

Samantha Hudson fa de guia a través de WhatsApp d'una exposició d'art i activisme digital al centre Ideal

Samantha Hudson aquest dilluns presentava 'Active Activism Act' a l'IDEAL
25/04/2022
2 min

Barcelona"Els guies turístics dels museus són un conyàs, sempre amb aquell to acadèmic i alliçonador", diu Samantha Hudson. Per trencar amb aquest "academicisme", la performer i icona LGTBI exerceix de mestra de cerimònies d'Active, activism, act, la nova exposició digital i gratuïta que té lloc a l'Ideal de Barcelona al llarg de la setmana. Hudson, però, no hi serà en persona, sinó com un bot de WhatsApp, amb qui els visitants podran xatejar perquè els expliqui amb el seu estil "petardo" els intríngulis de les quinze propostes que es poden escoltar, veure i, en definitiva, experimentar dins de les sales.

L'exposició està protagonitzada per artistes o activistes de la generació Z i pensada per al mateix públic, de 18 a 24 anys: "És un laboratori de quin és el futur de l'experiència cultural per a la generació Z, que té noves formes de consum més fluid, multicanal i més actiu, no passiu com al museu físic", diu Laura Clèries, que comissaria la mostra juntament amb Saúl Baeza, tots dos d'Elisava Research. Els canals que utilitzen són els que fan servir els joves diàriament, YouTube, Spotify, TikTok... i també hi ha peces documentals que utilitzen les narratives fragmentades actuals. I les temàtiques, les que els preocupen: gènere, ecologia, tecnologia; d'aquí que el títol parli d'activisme.

La sala immersiva de l'Ideal amb 'Active, activism, act'

La visita no té res a veure amb entrar en un museu actual. Una sala s'ha convertit en una mena de rave de colors en què es pot sentir la música per auriculars o per la roba, que també vibra seguint el ritme. En una altra sala, la ballarina Mabel Olea –una de les que ballava Ay mamá amb Rigoberta Bandini– desvirtualitza les seves coreografies d'Instagram amb performances on aborda la dicotomia amor/odi que li generen les xarxes. A la sala immersiva hi ha tres peces documentals curtes: una sobre la intel·ligència artificial, l'altra sobre el moviment Extinction Rebellion i l'altra sobre l'impacte dels missatges positius que rebem com a mems a les xarxes. També hi haurà actuacions en directe, sona l'activista i poeta Tashinga Matewe i hi participen publicacions d'art i gènere però en formats no convencionals. De fet, ni tan sols tot el contingut es pot veure en directe: la meitat és a les xarxes i estarà disponible durant un mes.

La mostra també és una manera de donar visionats a aquests artistes i activistes, que no compten amb suport institucional però sí de marques. "Per a mi, la marca museu o la marca Adidas té el mateix valor. Les marques han sigut més ràpides a captar aquests artistes que, gràcies a la tecnologia, poden crear per si sols", diu Baeza. Active, activism, act forma part del projecte finançat amb recursos europeus Vibe (Visions by Experience), que busca com serà el museu del futur: "No sabem què funcionarà, què quedarà obsolet o què es quedarà. És el primer experiment", diu Baeza, director creatiu de l'estudi Does.

stats