Antoni Vila Casas renova el Museu Can Framis
El mecenes canvia un 70% de la col·lecció permanent i fitxa l'historiador Bernat Puigdollers
BarcelonaLes col·leccions de pintura, escultura i fotografia de la Fundació Vila Casas són uns fons privats amb una forta vocació pública. El museu de pintura de Can Framis, al Poblenou, va heretar el to del seu predecessor d'escultura, Can Mario, a Palafrugell. Tots dos museus estan ubicats en unes antigues fàbriques rehabilitades i visitar-los és com entrar en el dipòsit personal d'obres d'art d'un col·leccionista, on cada artista té el seu espai propi. Ara Antoni Vila Casas ha decidit fer un gir a la col·lecció de pintura i aquest dimecres ha presentat la reordenació de la col·lecció més substancial des que va obrir el museu l'any 2009.
Durant l'acte també ha presentat el nou subdirector d'art de fundació, Bernat Puigdollers (Barcelona, 1991), un dels historiadors de l'art de les últimes generacions més actius en l'estudi de l'art català de postguerra. La seva feina estarà centrada en les col·leccions permanents de la fundació. El mateix Antoni Vila Casas assegura que ha renovat, conjuntament amb Puigdollers, "un 70%" de la col·lecció permanent i que treu a la llum obres que ha comprat en els últims anys i que no havia exposat. "Amb l'exposició vull deixar clar què és la fundació, com va néixer i quins objectius té i també que té un esperit catalanista", diu Vila Casas.
Això vol dir que en el nou recorregut es posa en relleu que la institució és fruit de la trajectòria de Vila Casas en la indústria farmacèutica i que vol mostrar un segle de l'art català, del 1930 fins al futur 2030. Tres premisses més de la presentació són explicar com sovint la fundació ha recuperat artistes que havien caigut en l'oblit, com ha potenciat els joves artistes i el fet que entre les obres exposades hi ha les guanyadores de diferents edicions de premi de pintura de la Fundació Vila Casas. "La col·lecció permanent ha fet un salt qualitatiu", assegura Puigdollers. A la pràctica, Can Framis és un dels escassos museus de Barcelona on veure extensament art català de la segona meitat del segle XX.
Els canvis es poden veure abans d'entrar a l'exposició permanent: el vestíbul del museu llueix renovat amb vuit obres de Josep Guinovart, entre les quals destaca la nova adquisició de La Pava, un quadre de grans dimensions, evocadores de la terra, el mar i el foc. En el nou recorregut, titulat Monòleg, diàleg i concepte,s'han potenciat noves obres als espais monogràfics existents, com per exemple en el dedicat a Antoni Tàpies, que creix amb una pintura de temàtica lul·liana del 1988. Hi ha espais monogràfics nous d'Albert Ràfols-Casamada, Frederic Amat i Perejaume –que abans compartien una sala "amb una mica de malícia", com diu Vila Casas–, i també d'Antoni Llena i Jaume Plensa. També tenen espai propi Joan-Pere Viladecans i dos artistes a qui la fundació ha dedicat exposicions recentment: Lluís Claramunt i Vicenç Viaplana. I l'àmbit dedicat a Dau al Set l'han renovat.
Un nou magatzem
Igualment, els canvis es noten en nous i suggerents conjunts com el que formen les pintures amb retícules i repeticions de pintors com Joaquim Chancho, Enric Ansesa i Jo Milne, i el que recupera una part de la generació dels anys 60 amb obres d'Eduard Arranz Bravo, Rafael Bartolozzi i Robert Llimós. Unes altres sales, moltes de les quals també han canviat, estan dedicades a temàtiques com l'art cinètic, la geometria, el negre, el bodegó –on es pot veure una nova adquisició de Daniel Enkaoua–, el nu femení i el paisatge. La renovació del gruix de la col·lecció permanent ha sigut possible gràcies al fet que Antoni Vila Casas ara disposa d'un nou magatzem per poder fer entrar i sortir més obres de les sales simultàniament.
Les novetats també s'estenen a la línia d'exposicions temporals de Can Framis: en paral·lel a les exposicions monogràfiques, les del premi de pintura de la fundació i les dels estudiants de la Facultat de Belles Arts de la UB, introduiran unes noves línies expositives a partir d'aquesta temporada. Està previst organitzar mostres de gabinet que ajudin a conèixer millor la trajectòria d'artistes presents a la col·lecció, posant el focus en aspectes concrets de la seva obra, i reforçar la presència d'artistes joves a la programació mitjançant l'organització d'exposicions monogràfiques. Després de Can Framis, està previst que la feina de renovació continuï amb Can Mario i en el Museu de Fotografia, situat al Palau Solterra de Torroella de Montgrí.