Art amb vistes privilegiades per seduir els inversors
Una exposició reuneix 45 obres de 10 galeries al número 10 de Francesc Macià per potenciar el mercat local
BarcelonaLes galeries d’art exploren cada vegada nous camins sorprendre els col·leccionistes coneguts i trobar-ne de nous. L'àtic que corona l’edifici d’habitatges de luxe del número 10 de la plaça Francesc Macià de Barcelona acull fins al 14 de novembre una exposició orientada a inversors (només s’hi pot accedir amb invitació) amb 45 obres de 25 artistes, representats per nou galeries barcelonines i una de madrilenya, entre els quals hi ha Joan Miró, Jaume Plensa, Antoni Tàpies, Luis Gordillo, Manolo Valdés, Soledad Sevilla, Gino Rubert, Joaquim Chancho, Blanca Muñoz, Yago Hortal, Joan Fontcuberta, Regina Giménez i Esther Ferrer.
L’exposició, titulada Un mirall de la ciutat, és un esdeveniment excepcional perquè l’habitatge encara no està acabat ni s’ha posat a la venda. Pel que fa al perfil dels inversors que hi estan convidats, un 30% són professionals internacionals que tenen residència a Barcelona o algun altre tipus de vincle amb la ciutat.
El ventall d’artistes va des dels emergents com Carla Cascales, guanyadora del premi Mango a l'artista emergent de l'última edició de la fira Swab, fins a clàssics de l’art modern i contemporani, com Joan Miró i Antoni Tàpies. La forquilla de preus va dels 5.000 euros d’un gravat de Jacinto Moros, representat per la galeria Víctor Lope, als 300.000 euros d’un home a la gatzoneta de Jaume Plensa fet amb lletres de ferro pintades, provinent de la galeria Senda i titulat A T.S. Eliot VII. També hi ha quatre obres damunt paper de Joan Miró dels anys 70, amb preus que van de 39.000 a 120.000 euros, i un dels característics caps de Manolo Valdés, titulat Cap amb papallones daurades, a la venda per uns 200.000 euros. Entre les altres peces exposades hi ha un paisatge sorprenent de Joan Fontcuberta, representat per Àngels Barcelona, perquè en lloc de ser una fotografia està fet amb un software bèl·lic, i dues pintures gegantines de Joaquim Chancho, de la galeria Ana Mas, entre l’abstracció matèrica i la geomètrica.
Reactivar el mercat
Les vendes d’art van caure l’any passat un 22%. “Sabem que després de la pandèmia tots els sectors han patit molt, però després de veure un mercat de l’art molt positiu al llarg d’aquest any hem pensat que ara és un moment perfecte per repensar les col·laboracions d’empreses i marques amb el sistema de l’art a través d’esdeveniments i noves i iniciatives”, explica Gabriela Sütori, fundadora i directora de The Art Büro, l’assessoria d’art que ha organitzat l’exposició i ha seleccionat les peces entre les que els van proposar cadascuna de les galeries. Com diu Sütori, “acompanyar el creixement del mercat de l’art a Barcelona” és l’objectiu d’aquesta exposició.
“El mercat de l’art ha canviat molt”, afirma Mercè Ros, directora de la seu barcelonina de la galeria Marlborough, que també posa en relleu el pes que ha tingut a Catalunya la iniciativa privada en el camp de la cultura per no ser la capital d’un estat.