Art i tecnologia es fonen a 'Monet, l'experiència immersiva'
La mostra inaugura l'IDEAL, un centre destinat a la producció i exhibició de les arts digitals
BarcelonaLes generacions que van viure la irrupció del cinema a finals del segle XIX sentien el mateix estupor i curiositat que avui senten altres davant de les noves formes d'art digital. Marcel Proust, per exemple, a la novel·la A la recerca del temps perdut, explica com el protagonista, de jove, després de sentir a parlar d'un nou invent, el cinema, s'imagina que deu ser una sala on cadascú es posa unes ulleres per submergir-se en un món màgic de fantasia. Des d'aleshores ha plogut molt, però, al capdavall, més d'un segle després, s'ha arribat a aquest model: la virtualitat a través d'unes ulleres que l'espectador es posa individualment per introduir-se en un món paral·lel purament ficcional. Aquest és un dels grans atractius de Monet, l'experiència immersiva, l'exposició amb la qual s'inaugura el centre IDEAL del Poblenou, a Barcelona.
La mostra sobre Monet té un caràcter divulgatiu i gira al voltant de la fascinació per la llum dels pintors impressionistes, uns artistes que van conviure amb la invenció de la fotografia, la qual cosa els va influir i alhora els va fer replantejar el seu art. Després d'un passadís inicial en què uns panells introdueixen el visitant en els principis de l'art impressionista, l'espectador passa per dues sales, una primera, Memòria i ficció, dedicada a una exposició permanent, i una segona que és un taller amb taules i monitors pensada per als nens i nenes. El plat fort arriba després de passar una porta-cortina que introdueix l'espectador en una gran sala envoltada 360 graus per pantalles de cinema. Durant més de mitja hora, tot l'univers de Monet desfila en imatges en moviment pels quatre costats i també pel terra, en una experiència immersiva semblant a la que desenvolupa el col·lectiu japonès teamLab, uns dels convidats del Sónar 2019.
"Monet, al seu temps, ja volia fer una experiència immersiva amb els nenúfars, i va pintar uns plafons ben grans que havien d'envoltar l'espectador i que finalment va aconseguir que s'exposessin en aquesta disposició a l'Orangerie", ha explicat aquest dijous Anna Pou, responsable dels continguts de l'exposició. "Art i tecnologia sempre han estat units, i no s’entenen les avantguardes sense la tecnologia, el cubisme sense la teoria de la relativitat", ha recordat. Per seguir les imatges, el visitant es pot descarregar una aplicació en què es proporciona més informació.
En una sala annexa, el visitant és convidat a seure en un tamboret i a encasquetar-se unes ulleres: es disposa a fer un viatge de l'estudi de Monet a Giverny i per alguns dels quadres més emblemàtics exposats al seu atelier. És ben bé una experiència virtual que permet passejar-se pel costat d'un camp de roselles o bé per l'estació de Saint Lazaire amb la locomotora fumejant, totes elles escenes que l'artista va retratar. "Un 95-96% de la població ha sentit a parlar de la realitat virtual, però només un 4% o un 5% l'ha provat. Nosaltres proposem aquest viatge de deu minuts, i tothom que l'ha vist, tant nens com grans, queda esbalaït", ha defensat Mario Iacampo, director d'Exhibition Hub. "Cal sentir l’experiència –ha defensat–, de mica en mica l'art digital va guanyant acceptació entre el públic".
Fins al 1984, on ara hi ha l'IDEAL, situat al 198 del carrer Doctor Trueta de Barcelona, al barri del Poblenou, hi va haver una sala de patinatge i posteriorment un cinema. Després va passar a ser un plató per rodar-hi sèries i programes emblemàtics, com ara Tres i l'astròleg, Porca misèria o Polònia, i ara feia uns anys que estava tancat. Propietat del Grup Balañá, l'espai es converteix ara en el primer centre d'exposicions de les arts digitals de tot l'Estat, un espai que acollirà diversos festivals que hi treballen, com ara el Sónar, el Loop o l'Offf.
L'IDEAL comptarà, a més, amb una programació estable comissariada pel Festival Mira, un cicle de concerts de música impressionista i diverses conferències de l'Offf, que inaugurarà el 14 de novembre la programació de formació especialitzada amb una conferència de The Mill,un estudi de postproducció londinenc que es dedica a produir efectes visuals i gràfics digitals per a la indústria audiovisual.
Arran de l'exposició de Monet també s'ha organitzat un cicle de concerts de música impressionista amb imatges immersives de Monet comissariat pel músic i agitador cultural Rafel Plana. El cicle s'inaugurarà amb un concert d'arpa solista, amb Esther Pinyol com a intèrpret, el 28 de novembre, i s'hi podran escoltar peces de Debussy, Ravel i Camille Saint-Saëns, entre d'altres. Paral·lelament, i gràcies a un conveni amb la UPF i la UPC, el centre també servirà de laboratori de pràctiques per a estudiants d'especialitats digitals de les dues universitats.
Amb 2.000 metres quadrats dedicats a l'exposició, l'experimentació i la formació, l'edifici, que s'obrirà als veïns del Poblenou el dilluns 28 en una jornada de portes obertes, acollirà unes tres exposicions com la de Monet cada any. "Ara el nostre objectiu és poder entrar a formar part d'una xarxa internacional de sales similars, com ara l'Atelier des Lumières de París i un de nou que s'inaugurarà aviat a Brussel·les", ha explicat Jordi Sellas, director del centre.
L'IDEAL és un projecte deLayers of Reality, Minoria Absoluta i Magma Cultura, amb la col·laboració deMIRA Festival, Exhibition Hub, Offf i Loop Bcn. Tot plegat s'ha fet amb capital privat i una inversió de 10 milions d'euros.